Tre af de store kulturinstitutioner i Trekantområdet satte sig for at lære områdets kunstnere og deres behov at kende. Både for kunsten, institutionerne og byernes skyld.
Af Steen Bruun Jensen, Fagbladet Billedkunstneren #1 2025
For et år siden inviterede tre af de store kulturinstitutioner i Trekantområdet alle områdets kunstnere og andre interesserede kulturaktører til konferencen ART/WORK KICK OFF. Anledningen var igangsættelsen af et nyt udviklingsprojekt. Det skulle samle ny viden om kunstnernes udfordringer og behov. Herigennem ville man styrke netværket mellem kunstnerne og klæde de tre institutioner – Spinderihallerne i Vejle, Nicolai Kultur i Kolding og Kulturkasernen i Fredericia – bedre på til at understøtte kunstnerisk entreprenørskab.
For ét er at have store kunstneriske ambitioner. Noget andet er at skabe et godt arbejdsliv og få en bæredygtig forretning ud af sin kunst.
Det er helt sikkert udfordringer, som man kan nikke genkendende til overalt i Danmark, men selvom Trekantområdet udgøres af nogle af landets større byer med et tilsammen højt indbyggertal, så kan der være langt fra den ene til den anden by.
”Vi skal brede os ud for at få nok volumen af både kunstnere og potentielle aftagere i et område som vores,” siger Eva Sommer Hansen, der er udviklingskonsulent og arbejder med kunst og erhverv i Spinderihallerne i Vejle.
”Jeg tror ikke, at kunstnerne generelt er vant til at orientere sig over kommunegrænser, og vi har heller ikke så mange professionelle kunstnere, som kan leve af det, men vi har et stort mellemlag, der gerne vil noget mere med deres kunst. Så det er en meget forskelligartet gruppe, vi henvender os til,” siger hun.

Mød facilitator Signe Sylvester og billedkunstnerne Berit Lysdal Bærentsen og Junette Bay, der alle har deltaget i ART/WORK-projektet
Et andet tilbud
Spinderihallerne fungerer ikke som et specifikt kulturhus, men er først og fremmest et iværksætter- og innovationshus, der dagligt huser 60 iværksættere. Heraf er cirka de15 kunstnere, der er forskellige i niveauer og ambitioner, men alligevel fælles om at de gerne vil helt eller delvist leve af det.
”Vi ved af erfaring, at de tilbud, vi har til almindelige iværksættere, ikke nødvendigvis fungerer til kunstnere. Det skal gøres på en anden måde, og det er baggrunden for ART/WORK-projektet, hvor kunstnerne kan deltage sammen med ligesindede,” siger Eva Sommer Hansen.
”Det handler om at få fat i de kunstnere, der findes i Trekantområdet. Og lære dem at kende og finde ud af, hvordan deres hverdag hænger sammen,” siger Tina Hou Christensen, der også er udviklingskonsulent og arbejder på Kulturkasernen i Fredericia. Her vil man tilbyde opholds-, atelier- og værkstedsmiljøer, og er af den grund interesseret i at lære, hvad der kan trække professionelle kunstnere til området.
”Vi henvender os til dem, der er klar til at flytte sig. Det gjorde vi i hvert fald en dyd ud af at sige, da vi inviterede sidste år; det behøver ikke at være professionelle kunstnere, men det skal være nogen, der har ambitioner med deres kunst og deres arbejde. Det kan man jo have på mange måder, og det lærte vi også, da vi mødte dem, at ambitionerne kommer til udtryk på mange måder,” siger hun.
Antallet af deltagere til kickoff-konferencen oversteg alle forventninger, og deltagernes kortlægning af udfordringer blev et godt afsæt for næste af fase af projektet. Den bestod af tilsammen fem kunstnermøder i de tre byer, hvor deltagerne på de tre første møder blev bedt om at brainstorme på løsningsforslag og gode råd på baggrund af kortlægningen af udfordringer, mens de to sidste møder blev brugt på at bygge videre på de projekter og ideer, der var kommet frem.
Mange ideer
Nogle af de udfordringer, som deltagerne pegede på, handlede om, at det er svært at gøre sig selv synlig, og at det er svært at finde både kunder og samarbejdspartnere. Andre udfordringer handlede om at finde plads til at skabe sin kunst og at få en god balance mellem sin kunstneriske virksomhed og sit daglige arbejde. Der blev også peget på manglende trivsel som en udfordring, og endelig var der selvfølgelig det med pengene – både i forhold til driften af sin kunstneriske virksomhed og til at leve for.
Eva Sommer Hansen og Tina Hou Christensen blev ikke overraskede over de temaer, som kunstnerne pegede på:
”Vi havde formodet, at det ville være det, der var på spil, men det var vigtigt at høre dem fra hestens egen mund for at skabe ejerskab,” siger Eva Sommer Hansen.
”Vi havde med vilje ikke forestillet os noget, men var meget åbne. Det kunne vi tillade os at være, fordi vi havde hyret Signe Sylvester fra De Kreatives Forretning til at have styringen, så vi noterede os bare, hvad, hvad der blev sagt,” siger Tina Hou Christensen.
Heldigvis fandt kunstnerne også frem til en række forslag og anbefalinger, som initiativtagerne noterede sig. Der var blandt andet forslag om at lave en platform for lokale kunstnere og oprette netværksgrupper, at arrangere en lokal kunstfestival og at få kommunerne til at oprette kunstråd samt at bruge tomme butikslokaler til værksteder. Mange af disse ideer har kunstnerne selv påtaget sig at arbejde videre med, men det betyder ikke, at projektet er slut for institutionerne.
”En af anbefalingerne handlede om at få både kulturhusene og kunstnerne til at organisere sig. For kulturhusene betyder det at stille rammerne til rådighed, og det kunne for eksempel være i kraft af, at vi laver flere faciliterede netværk. Det er ikke gjort med det, vi gjorde sidste år,” siger Eva Sommer Hansen
”Vi skal stadig stå for invitere, men så skal vi gerne ende ud med, at kunstnerne selv fylder indhold ind i møderne. Vi vil gerne træde i baggrunden med tiden, men jeg tror der bliver ved med at være brug for, at der er nogen, der sætter en dato og siger, at det er her, det foregår. Og det vil vi i virkeligheden også gerne blive ved med så længe kunstnerne har lyst til at bidrage,” siger Tina Hou Christensen.
Stærkt koncept
Projektet er nu i gang med det Tina og Eva kalder ART/WORK 2.0, der består af en række netværksmøder for kunstnere i Trekantområdet her i 2025. Det første er allerede blevet afholdt. Emnet her var ’Hvordan får jeg min kunst ud i verden?’ med oplæg af en inspektør fra et kunstmuseum og en gallerist, der både gav en realistisk og måske nedslående fremstilling af mulighederne for kommende soludstillinger henholdsvis det ene og det andet sted, men også gav gode råd til, hvordan man kunne realisere andre måder at få sat sin kunst i spil på.
”Der kom hele 50 kunstnere til netværksmødet, så der er en stor tørst efter viden på området, for mange er udvidende om de muligheder, der ligger i at søge fonde, blive huskunstner, indgå partnerskaber, udstille hvor som helst osv., så vi bliver alle klogere hver gang,” siger Tina Hou Christensen og Eva Sommer Hansen, der har endnu to netværksmøder under planlægning i henholdsvis Fredericia d. 15. maj kl. 16-18 og Kolding d. 23. oktober kl. 16-18.
Men hvad får institutionerne ud af det?
”I første omgang ser vi det fra kunstens perspektiv: Vi får dygtiggjort et vækstlag, vi får bedre kunstnere, og vi får bedre kunst. Det næste er, at vi får nogle attraktive byer. Det bliver attraktivt at flytte til Fredericia, til Vejle og til Kolding, hvis vi har et rigt, levende og mangfoldigt kunstliv. Det er attraktivt for både borgere, kommuner og erhvervsliv. Det er en del af vores opgave at være med til at skabe de her attraktive miljøer for os alle.,” siger Eva Sommer Hansen.
”Det kan jeg kun tilslutte mig. I Kulturkasernen i Fredericia er vi ikke så langt fremme som Spinderihallerne i Vejle, så det er en benhård strategisk beslutning at være involveret i ART/WORK; jeg skal skabe mig et kundegrundlag til Kulturkasernen og til mine kommende kunstværksteder, for på forhånd er der ikke så mange, der arbejder professionelt med kunst i Fredericia. Og for mig selv er det helt klart også et incitament til at blive klogere. Hvem findes der i undergrunden? Hvem findes der i forstæderne eller ude på landet, og hvem kan jeg tiltrække? Der er en kæmpe styrke i ART/WORK som koncept. ART/WORK giver en platform, som man både kan invitere ind til, og som man kan bruge, når man kommunikerer ud. Det er et stærkt brand og koncept at arbejde videre med,” siger Tina Hou Christensen.