• Fagbladet Billedkunstneren
  • Medlemsliste
  • Opslagstavle
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyhedsbrev
  • Medlemskab
    • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Studerende
    • Dimittend
    • Kurser
    • Kunstbus og trailere
    • Kunstliv
    • Brugervejledning til BKF’s medlemsliste
  • Søg støtte
    • Arbejdsophold
    • BKF’s Udvalg til Fordeling af Kulturelle Midler
    • BKF’s tilgængeligshedspulje
    • BKF’s studiemiljøpulje
    • Tillægsvederlag for udstillinger
    • Øvrige støttemuligheder
  • Råd & jura
    • Standardkontrakter
    • Vejledende priser
    • Udstillinger
    • Gallerier
    • Kunstopgaver
    • Ophavsret
    • Moms og kunstnermoms
    • Skat
    • Transport af kunst
    • Dagpenge, barsel mm.
    • Forsikringer
    • Juridisk rådgivning
    • Kunstnernes Retshjælp
  • Om BKF
    • Det arbejder vi for
    • Organisation
    • Kontakt
    • Om bkf.dk
Billedkunstnernes Forbund
  • Fagbladet Billedkunstneren
  • Medlemsliste
  • Opslagstavle
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyhedsbrev
  • Medlemskab
    • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Studerende
    • Dimittend
    • Kurser
    • Kunstbus og trailere
    • Kunstliv
    • Brugervejledning til BKF’s medlemsliste
  • Søg støtte
    • Arbejdsophold
    • BKF’s Udvalg til Fordeling af Kulturelle Midler
    • BKF’s tilgængeligshedspulje
    • BKF’s studiemiljøpulje
    • Tillægsvederlag for udstillinger
    • Øvrige støttemuligheder
  • Råd & Jura
    • Standardkontrakter
    • Vejledende priser
    • Udstillinger
    • Gallerier
    • Kunstopgaver
    • Ophavsret
    • Moms og kunstnermoms
    • Skat
    • Transport af kunst
    • Dagpenge, barsel mm.
    • Forsikringer
    • Juridisk rådgivning
    • Kunstnernes Retshjælp
  • Om BKF
    • Det arbejder vi for
    • Publikationer og temaer
    • Organisation
    • Kontakt
    • Om bkf.dk

Mathilde Bjerre udstiller i BKF’s sekretariat

Hvem sætter sit flag hvor, og hvilken betydning har det for fremtidens ressourcer og magtforhold? Med udstillingen Musk occupying Mars and BIG has Moon plans præsenterer Mathilde Bjerre (f. 1992) fem skrivebordsværker, der kredser om rumfarten og det kapløb, der finder sted om at kapitalisere udforskningen af rummet. Udstillingen er et efterskælv af tanker og månestøvs-simulanter på tegning, vandfarver og print, som vises i BKF’s sekretariat.

Hvad kendetegner din praksis og de værker, du viser hos os?

“I udstillingens værker etablerer jeg ikke en total idé eller opfattelse af verden, men et lokalt blik ud og ind gennem et materiale. 

I tre af mine værker har jeg f.eks. tegnet med materialet ‘lunar regolith simulant’. Det er et jordbaseret materiale, som forsøger at simulere de kemiske, tekniske egenskaber og partikel-størrelsesfordelinger af månens regolit (støv). Materialet bliver brugt af forskere til f.eks. at undersøge, hvordan udstyr påvirkes af støvet under udgravninger og transport på Månen, og til at undersøge, hvordan man kan bruge selve Månens regolit.“

På et af værkerne med lunar regolith simulant har Mathilde Bjerre placeret to flag: Et flag med et logo af Elon Musk og et med BIG Bjarke Ingels Group. Som en collage af newsfeeds skriver Mathilde sådan her om værket:

– Elon Musk græder og han har svært ved at finde ord. Hans rumskib, SpaceX Dragon, har netop gennemført en succesfuld opsending, første skridt mod hans drøm om at skabe en civilisation på Mars. En mand, der har sat sig for at redde mennesket fra undergang.

– Musk tweeter ‘Occupy Mars’ sammen med et foto af Månen.

– Skriver senere “Moon too” på de tweets, folk sender som kommentar på hans foto.

– Musk poster på Instagram et billede af ham selv med en t-shirt med teksten ‘Occupy Mars’. Man kan nu købe den som merchandise i space x shop online. 

– BIG tegner hus på Månen. De har indgået et samarbejde med blandt andre NASA om forskning og udvikling af et rumbaseret konstruktionssystem, der skal udforske beboelse på Månen.

Du varmer månestøvet op, så det bliver til månelava, og så printer du, siger Bjarke Ingels.

Der skal ikke flyves mursten op på Månen, husene skal 3D-printes af det materiale, der allerede er på Månen.

Et andet værk, hvor du også bruger lunar regolith simulant, er værket ‘Dare mighty things they said’. Fra tynde røde tråde hænger den håndsyede tekst DARE MIGHTY THINGS. Kan du fortælle mere om, hvad værket refererer til?

“Værket referer til NASA’s seneste Mars mission. Da Mars-Roveren fra Marslandingen 2020 foldede sin faldskærm ud for at lande, gemte faldskærmens røde og hvide mønster på en hemmelig kode. De hvide og røde felter var en binær kode bestående af 1-taller og 0’er, hvor de tre inderste ringe i faldskærmen netop dannede ordene: ‘DARE MIGHTY THINGS’.”

Værket ‘Freeze and harvest’ er et stillbillede, malet i vandfarve, af NASAs hjemmeside, hvor man i vandfarven kan læse NASA’s seneste opdateringer, bl.a. om, hvordan en robot på størrelse med en golfvogn skal på jagt efter vand på Månen i 2022, for på sigt at kunne etablere en bæredygtig beboelse og et sted at mellemlande på vej til Mars. Du viser også værket ‘Moon in a pond’, der optager mest plads i udstillingen. Det er en plakat, der er lavet af Faber-Castell tuscher og et omrids af en middagstallerken. Kan du fortælle mere om, hvad det betyder, når du kalder det for ‘skrivebordsværker’?

“Arbejdet med rumfarten fra en lokal position som skrivebordet er et forsøg på at formidle og forstå noget, der føles ubegribeligt og langt væk. Med udstillingens forskellige dele prøver jeg at forstå globalisering som et system af relationer og som et totalitært begreb opfundet i Vesten. Jeg tænker meget af mit arbejde som en slags re-dekoration med intentionen om at opspore forskydninger. Jeg er interesseret i folkekunst, både æstetisk og i ideer om det transformerbare eller genbrugte. Det er på en måde en læren om menneskers udtryk i det mindste og i det største. Det er det sted, hvorfra jeg synes, det er spændende at tænke videre. Og det sted, hvor jeg oplever billedkunsten som en nødvendighed og som et godt sted at trække vejret i.”

Du dimitterede fra Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler i 2019. Hvordan har det været at springe ud i kunstlivet efter årene på uddannelse? Mange kæmper med at få kunstnerøkonomien til at hænge sammen i begyndelsen af arbejdslivet – hvordan oplever du den overgang? 

“Overgangen fra at være studerende til arbejdslivet har afstedkommet en masse spørgsmål, som ikke har været lette. Jeg startede som dekoratør i en gør-det-selv butik på fuld tid, kort efter min afgang i 2019. Jeg fik en fast løn for at lave udstillinger og salg. Jeg havde svært ved at komme overens med arbejdsforholdene på kunstscenen, og jeg blev nok også overvældet af ‘Open Call-arenaen’, hvor slaget om kulturpengene slås. Det var et forsøg på en ‘anti-eskalering’ af skrivebordstimer. Jeg endte dog med at sige op, for Euro-pallerne væltede ind med globalisering, og jeg havde for mange kritiske betragtninger, som jeg ikke kunne dele med mine kollegaer i butikken. Jeg savnede mine billedkunstkammerater og kollegaer.

Siden har jeg været med til at starte et atelierfællesskab i Vesterbrogade 107 og har dannet det, jeg og mine kollegaer kalder en Computer Klub, hvor de overvejelser, jeg savnede, er en del af arbejdet. Lige nu er jeg i den heldige situation, at jeg har fået støtte fra Statens Kunstfond og er flyttet til Lissabon for at studere på MauMaus, som er et Independent Study-Program, hvor jeg har ro til at arbejde et stykke tid.

PS: Hvis der er nogen der ligger inde med Lego City vindmølletransport samlesæt, ville jeg være totalt interesseret.”

Tekst: Mathilde Bjerre og Karen Mette Fog Pedersen/BKF.

Du kan læse mere om Mathilde Bjerre:  www.mathildebjerre.com og følge Mathilde på Instagram: mathilde_bjerre_

BKF’s udstillingsordning for dimittender
Er led i forbundets Dimittendordning, der henvender sig til nyuddannede billedkunstnere fra danske og udenlandske kunstakademier.

Ordningen giver nyuddannede, der er medlemmer af BKF, en god indgang til arbejdslivet som kunstner.

Har du taget afgang inden for de seneste tre år, og vil du udstille hos os, have en mentor eller styrke dit netværk? Tjek BKF’s Dimittendordning her…

Gå ikke glip af nyt fra Billedkunstnernes Forbund.

Hvis du tegner abonnement, kan du få seneste nyt i din indbakke kl. 15.00 samme dag, som det er publiceret på bkf.dk.

*Jeg giver samtykke til, at BKF indsamler og behandler mine personoplysninger med henblik på at udsende nyhedsbreve.

Tak for din tilmelding. Tjek din indbakke eller spam mappe for at bekræfte din tilmelding.

Billedkunstnernes Forbund

Vingårdstræde 21, 1. th

1070 København K

+45 33 12 81 70

bkf@bkf.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 10.00-15.00

Følg os
Linkedin
Facebook
Instagram
Twitter
Tilmeld nyhedsbrev

*Jeg giver samtykke til, at BKF indsamler og behandler mine personoplysninger med henblik på at udsende nyhedsbreve.

Tak for din tilmelding. Tjek din indbakke eller spam mappe for at bekræfte din tilmelding.

Cookie- og privatlivpolitik
About BKF.dk (in English)
Billedkunstnernes Forbund (BKF) er Danmarks faglige organisation for billedkunstnere med ca. 2.000 medlemmer. Siden 1969 har forbundet arbejdet for at sikre de bedste vilkår for billedkunstnerne og billedkunsten som helhed.