Billedkunstnernes Forbund får heldigvis hele tiden mange nye medlemmer. Hvert nummer af Fagbladet Billedkunstneren præsenterer et af dem. I seneste nummer Reno Erik Kofoed.
Af Camilla Frederiksen, Fagbladet Billedkunstneren #1 2025
Hvor bor og arbejder du?
Jeg er københavner, men har boet en stor del af mit liv i Aarhus. I dag pendler jeg mellem de to byer. Jeg laver kunst i Aarhus og arbejder kommercielt i København, hvor jeg har mit eget filmproduktionsselskab Mand Over Land.
Hvor har du taget din uddannelse?
Min kunstneriske uddannelse startede på Billedskolen på Jagtvej i København, som var et meget legendarisk sted. Jeg fortsatte på Det Fynske Kunstakademi på grund af deres fokus på klassiske discipliner, og færdiggjorde min uddannelse ved Det Jyske Kunstakademi i 2005. Sidenhen har jeg taget en filmproduceruddannelse fra Filmby Aarhus.
Hvordan vil du beskrive din kunstneriske praksis?
Jeg har altid arbejdet konceptuelt. Fra performanceinstallationen Free Potatoes, Shanghai, Berlin, Aarhus til at rejse rundt i Kina og lave dokumentarfilm med kinesiske samtidskunstnere, blandt andet Ai Wei Wei. Jeg har påtaget mig nye roller og arbejdet med mange formater fra performance og dokumentar til film og maleri. Alle formater interesserer mig.

Reno Erik Kofoed
I en lang periode har jeg været meget optaget af AI, og det har været som en kreativ eksplosion for mig. Jeg opdagede Midjourney i november 2023 og lavede en NFT-serie, som i løbet af et par måneder gav mig over 50.000 følgere på Instagram. For mig er AI ikke et shortcut, men en metafortælling på speed om den tid vi lever i.
Lige nu er jeg i en modreaktionsfase. Jeg har genoptaget maleriet og andre analoge formater. Det har været en overraskelse, at jeg faktisk føler en ny frihed i at være fri for alle de regler, som AI er defineret af. Men jeg er sikker på, at teknologien ikke kommer til at slippe mig. Jeg er ekstremt interesseret i at arbejde i krydsfeltet mellem det analoge og det digitale, mellem kunstig og kunstnerisk intelligens, mellem soloindsats og co-lab.
Hvorfor har du meldt dig ind i Billedkunstnernes Forbund?
Jeg har meldt mig ind i BKF som led i at fastholde min kunstneriske identitet og fjerne mig lidt fra min ellers så nærværende kommercielle identitet. Jeg dyrker og lever jo af at bruge mit kunstneriske apparat i en kreativ kommerciel setting. Om jeg laver et co-lab med en tøjdesigner, eller en kampagne for en kommune, så bruger jeg min identitet som kunstner. For mig er det en måde at være i verden på, og det vil jeg gerne holde fast i. Derfor glæder det mig at få BKF-bladet ind ad døren, så føler jeg mig mere som en billedkunstner i en fragmenteret hverdag.
Øverst:
1) NFT “Second generation traveller#0272”. AI co lab mix teknik
2) NFT unminted. AI co lab mix teknik
3) NFT unminted. AI co lab mix teknik