Læs blandt andet om håndværket i kunsten og om kunstskolen på udrejsecentrene i Sjælsmark og Avnstrup i Fagbladet Billedkunstneren #3 2024.
Læs det nye nummer her.
Håndværket i kunsten oplever en renæssance i disse år. Der er en stigende længsel efter det håndgribelige og det taktile, og mange oplever, at håndværksbaseret kunst tilbyder en form for modvægt til det virtuelle og immaterielle og bringer fokus tilbage på det fysiske, skabte objekt. Ikke blot som en nostalgisk tilbøjelighed, men også som et udtryk for en tid, hvor mange mennesker søger efter nærvær og mening i en verden, der ofte føles hastig og distanceret. Når bæredygtighed og autenticitet bliver centrale værdier i samfundet, søger både kunstnere og publikum efter værker, der er skabt med omtanke og dygtighed, og håndværksbaseret kunst bliver et symbol på noget varigt og autentisk i en verden præget af forbrug og hurtige løsninger. Mød Gitte Jungersen, Lene Bødker, Signe Maria Friis og Suada Ada Demirovic, der alle på den ene eller anden måde arbejder med håndværket i deres kunstneriske praksis.
En gruppe af billedkunstnere har i en årrække arrangeret kunstskole for beboerne i udrejsecentrene i Sjælsmark og Avnstrup. ”Som kunstnere ønsker vi at bruge vores praksis og videreformidle indgange og brug af kunsten til beboerne,” siger de. Vi har talt med nogle af kunstnerne bag – Karen Land Hansen, Hanne Ravn Hermansen og Marie Flarup Kristensen – og besøgt en af deres kunstworkshops i Sjælsmark.
I ’Kunstnerens værksted’ besøger vi Christian Bang Jensen i atelierfællesskabet Prag 61på Amager i København, hvor han blandt andet arbejder med skulpturer og større installationer, mens dette nummers ’nye medlem’ er Jonas Hollerup Helle, der arbejder med video – i øjeblikket primært med appropriation af eksisterende videomateriale i talkshows, der består af samtaler mellem offentlige personer, der aldrig har fundet sted.
På forsiden: Gitte Jungersen, Little Hybrid #12 (2015) 19 x 10 x 14 cm. Ler og glasurer. Foto: Dorte Krogh