Den nuværende udpegningsperiode for Rådet for Visuel Kunst i Københavns Kommune ophører pr. 31. december 2025. Københavns Borgerrepræsentation vil i begyndelsen af 2026 udpege nye medlemmer af Rådet for Visuel Kunst 2026-2029. Kultur- og Fritidsforvaltningen indkalder derfor indstilling fra de kunstfaglige organisationer til medlemmer af Rådet for Visuel Kunst i perioden 2026-2029.
Hvis man er interesseret i en plads i Rådet for Visuel Kunst i Københavns Kommune, bedes man sende en interessetilkendegivelse samt CV senest d. 16/11-25 til BKF’s hovedmail bkf@bkf.dk med en kort motivation. BKF indstiller kandidater på baggrund af interessetilkendegivelserne.
Medlemssammensætning og udvælgelse af nye medlemmer
Rådet for Visuel Kunst består af 8 medlemmer, hvoraf 3 udpeges af Borgerrepræsentationen blandt politikere, der også kan have sæde i Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg. 5 medlemmer indstilles af kunstfaglige organisationer jf. kommissorium for Rådet for Visuel Kunst.
De otte kunstkyndige medlemmer udpeges af Borgerrepræsentationen efter indstillinger fra de kunstfaglige organisationer:
- Foreningen af Kunsthaller i Danmark, FKD
- Organisationen Danske Museer, ODM
- Billedkunstnernes Forbund, BKF
- Akademiraadet
- Organisation for Kunstnere, Kuratorer og Kunstformidlere, UKK
De indstillede personer skal, jf. kommissoriet, fortrinsvis have ”bopæl i Københavns Kommune, subsidiært skal de have tilknytning til Københavns Kommune”.
Ligestillingshensyn
Borgerrepræsentationen har den 3. november 2011 besluttet at skærpe ligestillingshensynet ved sammensætning af kommunens råd, nævn og udvalg, således at der skal sikres en ligelig repræsentation af begge køn med minimum 40 % af det underrepræsenterede køn.
Det betyder konkret, at der skal indstilles to personer; en mand og en kvinde til hver post i Rådet for Visuel Kunst. Herudover skal der prioriteres imellem de to indstillede og prioriteringerne skal begrundes.
Rådets opgaver
Rådet for Visuel Kunst skal virke til fremme af den visuelle kunst i København. Udvalget skal behandle ansøgninger om støtte til visuel kunst, indkøbe kunst til kommunens samlinger samt afgive høringssvar om kunst i det offentlige rum. Udvalget har beslutningskompetencen, da udvalget er et § 17, stk. 4 udvalg.
Rådet for Visuel Kunst afholder 3-5 årlige ordinære møder, hvor det behandler ansøgninger til udstillinger og kunstprojekter. Hertil mødes Rådet 4 gange til indkøbsture til Københavns Kommunes kunstsamling. De ordinære møder holdes som udgangspunkt om mandagen. Budgettet for 2025 er på ca. 1,1 mio. kr. til udstillingsstøtte og 0,8 mio. kr. til indkøb af kunst. året.
Honorar
De fagudpegede medlemmer modtager diæter for deltagelse på møder i forbindelse med Rådets arbejde.
Diætsatsen fastlægges efter ‘Bekendtgørelse om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv’ § 4. Satsen øges med 5 kr. hvert år svarende i 2025 til 455 kr. for 4 timer. Hvis mødet varer længere end 4 timer, udbetales der dobbelt diæt.
Honorar udbetales efter hvert møde.