• Fagbladet Billedkunstneren
  • Kunstnere
  • Opslagstavlen
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyhedsbrev
  • Medlemskab
    • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Studerende
    • Dimittend
    • Kurser
    • Kunstbus og trailere
    • Kunstliv
    • Brugervejledning til BKF’s medlemsliste
  • Søg støtte
    • Arbejdsophold
    • BKF Kulturelle Midler
    • BKF’s tilgængeligshedspulje
    • BKF’s studiemiljøpulje
    • Tillægsvederlag for udstillinger
    • Øvrige støttemuligheder
  • Råd & jura
    • Standardkontrakter
    • Vejledende mindstepriser
    • Udstillinger
    • Gallerier
    • Kunstopgaver
    • Ophavsret
    • Beskyt dine værker mod AI
    • Moms og kunstnermoms
    • Skat
    • Transport af kunst
    • Dagpenge, barsel og sygdom
    • Forsikringer
    • Juridisk rådgivning
    • Kunstnernes Retshjælp
  • Om BKF
    • Det arbejder vi for
    • Det mener vi
    • Organisation
    • Om BKF.DK
    • Kontakt
Billedkunstnernes Forbund
  • Fagbladet Billedkunstneren
  • Kunstnere
  • Opslagstavlen
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyhedsbrev
  • Medlemskab
    • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Studerende
    • Dimittend
    • Kurser
    • Kunstbus og trailere
    • Kunstliv
    • Brugervejledning til BKF’s medlemsliste
  • Søg støtte
    • Arbejdsophold
    • BKF Kulturelle Midler
    • BKF’s tilgængeligshedspulje
    • BKF’s studiemiljøpulje
    • Tillægsvederlag for udstillinger
    • Øvrige støttemuligheder
  • Råd & Jura
    • Standardkontrakter
    • Vejledende mindstepriser
    • Udstillinger
    • Gallerier
    • Kunstopgaver
    • Ophavsret
    • Beskyt dine værker mod AI
    • Moms og kunstnermoms
    • Skat
    • Transport af kunst
    • Dagpenge, barsel og sygdom
    • Forsikringer
    • Juridisk rådgivning
    • Kunstnernes Retshjælp
  • Om BKF
    • Det arbejder vi for
    • Det mener vi
    • Organisation
    • Om BKF.DK
    • Kontakt
  • 30/01/2025

På besøg i kunstnerens værksted

Hvordan indretter man sig som kunstner? Og hvordan ser der ud der, hvor værkerne skabes? Besøg billedkunstner Parul Modha.

Foto: Ábel Nyerges
Tilbage til oversigten
  • Del denne nyhed

Kunstnerens værksted – Parul Modha Fagbladet Billedkunstneren #4 2024

Jeg føler mig meget heldig, når jeg har tid i mit atelier. At træde ind i mit rum, hvor intet er skrevet i sten – hvor alt er muligt! Når jeg går derind, omslutter stilheden mig, og jeg oplever mig selv trække vejret og tænke på en måde, der er så anderledes end det ’normale liv’ uden for dette rum.

Min familie og jeg flyttede fra København til Maribo på Lolland i 2013. Mit første atelier her var i den gamle sukkerfabrik i Sakskøbing – der havde jeg et enormt åbent rum, hvor jeg virkelig kunne sprede mine vinger – men om vinteren var det meget koldt, og på trods af det store rum med højt til loftet og godt lys, var dørene af standardstørrelse, og det lå på første sal, hvilket gav nogle begrænsninger.

I 2015 besluttede vi at ombygge og lave et atelier i et af vores udhuse. Vi har to andre udhuse; det ene blev et værksted med maskiner, værktøj og en trykpresse, og det tredje bruges til opbevaring. Jeg må indrømme, at jeg nogle gange har et had-/kærlighedsforhold til mit atelier, for det er lidt småt og opdelt i tre rum. Men om sommeren har jeg hele haven og det overdækkede område under carporten til rådighed, og samlet set kan jeg lave relativt store kunstværker, når jeg ønsker det og har brug for det.

At have et atelier hjemme har sine fordele – jeg er god til at skærme mig fra hverdagens gøremål. Nogle gange finder jeg faktisk disse små pauser, som at hænge vasketøj op eller tømme opvaskemaskinen, som gode pusterum; mens jeg udfører disse hverdagsopgaver, kan mine tanker stadig være i arbejdsprocessen, og jeg vender tilbage med friske øjne og tanker.

Det, jeg virkelig sætter pris på ved mit atelier, er, at jeg er alene. Indtil vi flyttede til Lolland, var jeg altid en del af et atelierfællesskab, hvilket dengang også var meget vigtigt for mig, og jeg har opbygget fantastiske forbindelser, mange af dem er stadig relevante i dag. Nu nyder jeg virkelig at kunne udtrykke mine tanker i mit eget rum, hvor ingen behøver at se mit arbejde, før jeg er klar til at vise det frem.

Når det er sagt, er det virkelig vigtigt at få feedback og råd udefra. Det handler om at finde en balance, hvor man bliver mere sikker på, at de valg, man træffer om sine værker, er rigtige, og samtidig undgår at sidde fast – eller gøre som en hund der jager sin egen hale.

Jeg kan kun råbe “halleluja” til internettet og mobiltelefoner. Ikke nok med at man kan få alle de materialer, man ikke kan finde lokalt, med et klik, men det bliver også (mod betaling) sendt til døren! Det er også dejligt, at jeg kan tage et billede eller foretage et videoopkald med en kunstkollega, det være sig i Danmark eller i udlandet, for at spørge til råds.

Med Femern-tunnelen under opførelse og de muligheder, den bringer, ved jeg, at der kommer flere professionelle kunstnere til Lolland. Det var en af grundene til, at vi valgte at flytte hertil, så det er godt at se, når planerne begynder at give mening. Jeg har også skabt mange forbindelser til tyske kunstnere, især i Slesvig-Holsten.

Jeg kan godt lide at arbejde på flere ting i mit arbejdsområde (det er her, mit atelier kan virke småt og rodet, når jeg er i flow), men jeg kan lide at arbejde med både 2D- og 3D-værker samtidig. Jeg er også noget af en samler og elsker ready mades. Jeg lavede engang et selvportræt, hvor jeg var et egern.

En god dag i atelieret er, når jeg kommer ud med en følelse af vægtløshed og glæder mig til at fortsætte.

Foto: Ábel Nyerges

Seneste nyheder

Se flere
  • 08/05/2025

Kunsten at skabe en karriere

Tre af de store kulturinstitutioner i Trekantområdet satte sig for at lære områdets kunstnere og deres behov at kende. Både for kunsten, institutionerne og byernes skyld.
  • LÆS MERE
  • 29/04/2025

Alt du skal vide, når du arbejder med kunst i offentlige rum

At lave kunst til det offentlige rum er en kompleks affære. Det stiller store krav til kunstneren, der ikke blot skal udvikle en idé og give den form, men også har brug for mange andre kompetencer. Det er udgangspunktet for en ny bog om at skabe kunst til offentlige rum, som udkommer i dag den 29. april.
  • LÆS MERE
  • 23/04/2025

Styrk fællesskabet med BKF 1 maj!

Meld dig under fanerne med Billedkunstnernes Forbund den 1. maj, hvor vi til et fælles event med Foreningen for Arkitekter og Designere (FAOD), Danske Kunsthåndværkere og Designere og Danske Scenografer, diskuterer prekære arbejdsforhold i kunst- og kulturbranchen.
  • LÆS MERE
  • 16/04/2025

Hold samtalen i gang

Billedhuggeren Hein Heinsen har som aktiv igennem seks årtier sat et betydeligt aftryk på dansk kunst og er en af de kunstnere, der har skabt flest værker til det offentlige rum. Vi har besøgt ham på Sydsjælland, hvor han stadig både er aktiv i sit atelier og i den offentlige samtale.
  • LÆS MERE
  • 04/04/2025

Involvér kunstnere i klimaprojekter

Forperson Marie Thams er interviewet til Altinget i dag: “Regeringen har selv efterspurgt, at kunst og kultur spiller en rolle i at løse de store kriser. Det er vi motiveret af. Nu kommer vi med et konkret bud på, hvordan det kan ske,”
  • LÆS MERE
  • 02/04/2025

Alle har noget at være stolte af

Smykkekunstner Inger Margrethe Larsen laver medaljer til hverdagens helte. ”Mange kunne have brug for opmærksomhed og anerkendelse for de kampe, de kæmper,” siger hun.
  • LÆS MERE
Billedkunstnernes Forbund

Vingårdstræde 21, 1. th

1070 København K

+45 33 12 81 70

bkf@bkf.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 10.00-15.00

Følg os
Linkedin
Facebook
Instagram
Tilmeld nyhedsbrev





* Jeg giver samtykke til, at BKF indsamler og behandler mine personoplysninger med henblik på at udsende nyhedsbreve.

Cookie- og privatlivpolitik
About BKF.dk (in English)
Billedkunstnernes Forbund (BKF) er Danmarks faglige organisation for billedkunstnere med mere end 2.200 medlemmer. Siden 1969 har forbundet arbejdet for at sikre de bedste vilkår for billedkunstnerne og billedkunsten som helhed.
Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site vil vi antage at du er indforstået med det. Vi hverken samler eller sælger personlige data til tredjepart.OKCookie- og privatlivspolitik