Shortlistet til BKF-pris: Vigtig platform for nye kunstnere

08.06.20 | Nyheder

Københavnske c4 projects giver stemme til yngre danske og internationale billedkunstnere.

Af Britt Esrom

Fra udstillingsstedet på Vesterbro i København organiserer og kuraterer c4 projects mellem 10 og 14 udstillinger om året. Hertil kommer begivenheder som workshops, talks og oplæsninger. I år fortsætter c4 projects visningen af Intimitetsprogrammet 2019/2020, der undersøger det mentalt intime og kropsligt udfordrende, det private, troens rum og seksualitet, fortæller billedkunstner og medstifter, Anne Munnecke:

”Vi har en undersøgende tilgang til kunst, kuratering og formidling. Hos os bliver det omsat til en præsentation af et mangfoldigt udsnit af samtidskunsten, og det er ofte kunst fra vækstlaget. Vi fokuserer ikke på specifikke medier eller praksisser, og det betyder også, at de kunstnere, som vi inviterer, i vid udstrækning har frie rammer. Men fælles for vores virke er ønsket om at præsentere ny samtidskunst af høj kvalitet, der samtidig fungerer som indspark i kunst- og samfundsdebatten.

Into the soft. Camilla Reyman og Anousha Payne, c4 projects 2019.

Vi organiserer hovedsageligt udstillinger for et kunstfagligt publikum, men vi har også et publikum, der bedst kan betegnes som den forudsætningsløse nabo, som lige vil se, hvad der sker hernede. Vi er meget bevidste omkring at præsentere udstillinger, der kan give noget til alle.”

Hvorfor vælger I at arbejde for at formidle kollegers udstillinger?

”Som vi ser det, er der et stort uforløst potentiale i vækstlaget inden for bl.a. dansk samtidskunst. c4 projects vil gerne være en platform, hvor man kan forløse noget af potentialet. Vi vil bidrage til at sprænge rammerne for, hvad samtidskunst er og kan.

Man kan også tilføje, at c4 projects nu kører på ottende år, og selvom vi naturligvis har gennemgået en udvikling undervejs, så er det stadig helt grundlæggende for os at lave udstillinger, som vi gerne selv vil se – og noget tyder på, at vi har ramt rigtigt, for vi har omkring 50 – 100 publikummer til vores ferniseringer.” 

Hvad kan et kunstnerdrevet sted som jeres, som større institutionelle udstillingssteder ikke kan?

”Fælles for os og de store kunstinstitutioner er, at vi begge viser etablerede kunstnere. Men c4 projects skiller sig ud ved også at fungere som platform for ny, dansk og international samtidskunst. Vi kan også tilføre nye kunstnere erfaring med at udstille. For selvom det centrale naturligvis er praksissen og værket, er der jo et væld af opgaver, der skal løses i forbindelse med en udstilling. Der skal skrives tekst til værket, forfattes en pressemeddelelse, dokumenteres med billeder og den slags. Det er ikke, fordi akademierne ikke har fokus på de områder, men man skal jo også indsamle sine egne erfaringer, ligesom det er tilfældet med så meget andet i livet.”

Fernisering, gruppeudstillingen Responding, C4 projects, 2019.

Bag c4 projects står:

Luise Sejersen, Diana Prim, Naja Maria Lundstrøm, Signe Ohayv Aarestrup, Marie Melchiorsen, Anne Munnecke, Camilla Reyman, Rikke Ehlers Nilsson.
C4 projects holder ufrivilligt coronapause, men forventer at åbne udstillingsstedet igen til september.
www.c4projects.dk

Foto ovenfor samt øverst på siden: Julie Riis Andersen: A hymn in superposition, c4 projects 2020 (installation view).
Foto: Camilla Reyman.