Anne Sofie Skjold Møller arbejder primært med tekstiler, keramik og andre materialer, som har en funktionel historie og er forbundet til håndens arbejde. Til BKF’s sekretariat har hun udstyret mødelokalet med puder, tæpper og sovemasker med lavendel, så de ansatte kan tage en lur imellem møderne.
“Jeg er interesseret i kroppens basale behov, de tilbagevendende rutiner i hverdagen og jeg har lyst til at bringe de aspekter af vores liv, som ofte er gemt væk i det private, ud i lyset”.
Med de bløde og omfavnende værker, ønsker hun at bringe den sårbare og intime situation, som søvn og hvile er, ind på arbejdspladsen og tilbyde et lille oprør mod optimering og kapitalisering af kognitive ressourcer.
Anne Sofie Skjold Møller (f. 1991), er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler i 2021 ved Skolen for Kontekstuelle og Konceptuelle Praksisser.
Hendes næste projekt er en gruppeudstilling til september på barokslottet Halbes Schloss, som ligger uden for Leipzig i Tyskland.
“Jeg glæder mig til at udstille i lokaler med så meget historie og karakter, og slottet trækker hvert år mange besøgende til med events, så det bliver spændende at se, hvordan gæsterne kommer til at reagere på værkerne.
Til udstillingen vil jeg fortsætte med at arbejde med tekstiler. Min idé er indtil videre at lave en installation til børn, som børnene kan lege i, dels inspireret af Graziela Kunsch’s Daycare til Documenta Fifteen og Palle Nielsens’s Modellen”.
Læs mere på Anne Sofies hjemmeside eller instagram
“Jeg synes, at det har været svært at få det økonomiske aspekt til at hænge sammen, og det er trist, at så meget afhænger af faktorer, som ikke har noget med kunst at gøre. Fx. om man har en partner, der kan hjælpe til at gøre ens økonomiske situation mere stabil, eller om man har en familie, der ville kunne hjælpe, hvis man fx. pludselig får en stor tandlægeregning. Lige nu tænker jeg meget på pension, barsel, indkomst under sygdom etc. Siden jeg blev færdiguddannet, har jeg haft forskellige jobs, men de har alle været tidsbegrænsede og / eller med få timer og har ikke gjort min økonomiske situation mindre prekær. Det er virkelig trist, at det virker som om, at jeg skal vælge mellem muligheden for at få et barn, kunne gå på pension og kunne melde mig syg og så min kunstneriske praksis. Jeg kan se at nogle af mine kollegaer kan få det til at lykkes, men lige nu kan jeg ikke helt selv se hvordan.
Egentlig, er det finansielle aspekt af den kunstneriske praksis noget jeg synes er ret spændende, men det er virkelig en øvelse for mig (hver eneste gang) ikke at arbejde gratis (i forbindelse med penge-job, med kunstnerisk arbejde virker det næsten umulig), og at få den rigtige pris for værker og arbejde. Jeg glæder mig til den dag, hvor jeg uden tøven og forbehold, kan komme med det rigtige tal, når nogen spørger mig om, hvor meget en tjeneste eller et værk koster”.
BKF’s udstillingsordning for dimittender
Udstillingen er led i forbundets Dimittendordning, der henvender sig til nyuddannede billedkunstnere fra danske og udenlandske kunstakademier.
Ordningen giver nyuddannede, der er medlemmer af BKF, en god indgang til arbejdslivet som kunstner.
Har du taget afgang inden for de seneste fem år, og vil du udstille hos os, have en mentor eller styrke dit netværk?