Hvordan udvikler og gennemfører man et godt undervisningsforløb med udgangspunkt i ens egen praksis?
Høje-Taastrup Billedskole udbyder i samarbejde med BKF et praksis-orienteret kursus for billedkunstnere, der ønsker at få mere viden om og erfaring med det at lave kunstprojekter for børn og unge. På kurset præsenteres du for en række cases af andre billedkunstnere, og du får en indføring i forskellige teoretiske (kunst)pædagogiske positioner. Som en del af kurset udvikler og realiserer du et kort undervisningsforløb på maks. fire timer. Forløbet afprøves hos enten Høje-Taastrup Billedskole eller SFO’en på Ole Rømer-skolen. I løbet af kurset vil der være mulighed for sparring – både i grupper og individuel vejledning samt opfølgende evaluering.
Målgruppe:
Professionelle billedkunstnere, der ønsker at blive klogere på, hvordan man som billedkunstner kan udarbejde og gennemføre et undervisningsforløb, der tager udgangspunkt i egen praksis. Kurset er målrettet billedkunstnere med ingen eller nogen erfaring med undervisningsområdet.
Undervisningsforløb og indhold
1. Mødegang, 29. september 2022, kl. 10-16: Cases
Hvordan kan man som kunstner omsætte praksis til undervisning? Til denne undervisningsgang præsenteres forskellige cases af billedkunstnere. Vi hører om deres erfaringer, om forskellige eksempler og om både de situationer, hvor forløbene går godt og de forløb, der tager en uventet drejning. Afslutningsvist stilles en opgave til næste gang og et mindre kompendie udleveres.
2. mødegang, 13. oktober 2022, kl. 10-16: Didaktik og pædagogik
Hvad kan billedkunstnere i didaktikken? Hvordan planlægger man helt konkret et undervisningsforløb? Og hvordan fastholder man bedst børns opmærksomhed? På andet modul stiller vi skarpt på didaktiske og pædagogiske metoder med udgangspunkt i to teoretiske oplæg. Herefter udveksler deltagerne deres indledende ideer til et kort undervisningsforløb. Fokus er på vidensdeling og feedback i plenum og grupper.
3. mødegang, 27. oktober 2022, kl. 10-16: Udvikling af undervisningsforløb
På tredje modul videreudvikles de forskellige undervisningsforløb.
4. mødegang: Gennemførelse af undervisningsforløb
Et forløb på enten 2 undervisningsdage á 2 timer eller 1 dag á 3-4 timer gennemføres enten i Billedskole-regi eller SFO-regi. Bemærk venligst, at deltagernes undervisning ikke foregår alene. Observationer bruges til evaluering efterfølgende.
5. mødegang: Evaluering og opsamling
Hvordan gik undervisningsforløbet? Hvad gik godt? Hvad skal der arbejdes med og hvad tager du med videre?
Ud fra korte præsentationer af hvert undervisningsforløb reflekterer vi i plenum over forløbene.
Undervisere:
Gæsteundervisere med bl.a. Mette Kit Jensen, Sophus Ejler Jepsen, Josefine Ejby samt Berit Nørgaard.
Dato:
Forberedelse:
Et mindre kompendie med relevante tekster udsendes før kurset begynder.
Sted:
Høje-Taastrup
Egenbetaling:
750,- kr. inkl. en let forplejning. For ikke-medlemmer er prisen: 1.500 kr.
Tilmelding:
Ved tilmelding bedes du sende et par linjer om, hvorfor du gerne vil deltage og hvad du håber at få ud af kurset. Tilmelding skal ske til kmfp@bkf.dk senest 15. august 2022. Obs. Vi forbeholder os ret til at prioritere i ansøgningerne.