Med fokus på historiefortællingens kraft udforsker Josephine Baltzersens kunstneriske praksis krydsfeltet mellem klassiske støbe- og trykteknikker. Gennem sine akrylgipsrelieffer ønsker hun at udfordre etablerede narrativer og åbne op for nye fortællinger.
“Når vi ser på antikke marmor- og gipsværker i dag, bliver vi ofte kun præsenteret for små fragmenter af de større værker. Nogle museer rekonstruerer de manglende brudstykker, som er gået tabt. Med udgangspunkt i forskning og vores fantasi genskaber de det, der kunne have været resten af værket, resten af historien. Jeg synes, det er interessant, hvordan en fortælling fysisk kan fragmenteres og dermed ændre kontekst. Mine mindre relieffer er fragmenter af større værker. De får lov til at eksistere på ny, idet de zoomer ind på en detalje i historien og giver plads til, at fantasien og vores personlige associationer kan forme resten af fortællingen”.
Med forankring i farvesymbolik, især inspireret af antikke skulpturer, polykromi, og hvordan historiefortælling har formet vores moderne opfattelse af hvide marmorskulpturer, arbejder hun med kontrasten mellem farvede og hvide akrylgipsrelieffer. Med afsæt i farvens potentiale i forhold til historiefortællingen undersøger hun, hvilke lag af detaljer farven tilføjer, og hvordan den således kan være med til at udfolde narrativet i modsætning til de hvide værker. Farven fungerer her som identitetsmarkør og bruges til at nuancere fortællingen. Gennem værkerne præsenterer hun flere perspektiver af det samme narrativ og opfordrer til refleksion over, hvordan vi definerer vores egne historier.
Josephine Baltzersen (f. 1992), har en MFA fra Academy of Fine Arts i Wien fra 2022.
Hun udstiller i øjeblikket som en del af gruppeudstillingen Ung Dansk Samtidskunst ’24 i Kunstbygningen i Vrå, 24. marts til 21. juli 2024
Derudover skal hun på residency hos Beckett Fonden i Spanien i juni måned, 2024.
“Jeg er uddannet fra kunstakademiet i Wien, hvilket både har sine fordele og ulemper. Jeg valgte at tage min uddannelse i Wien, fordi deres billedhugger afdeling er helt fantastisk. De har et klassisk fokus på stenhug, molding and casting og har generelt en stor historisk interesse for skulptur. Derudover er Wien en by med stor respekt og fokus på kunst, arkitektur og kulturarv. Samfundet bruger ekstremt mange ressourcer på kunsten og formidling af denne.
Fordelene ved at tage sin uddannelse i udlandet er, at man får input fra et internationalt miljø, en anden kunstscene og personligt er man i nogle rammer, der er så frie, at man kan udforske de mest skøre ting. Udfordringen ved at tage sin uddannelse uden for Danmark er, at du opbygger et netværk i kunstbranchen i det land, du studerer. Det kan være svært samtidig at styrke og pleje det netværk du senere hen skal bruge, hvis du vender retur til Danmark. Jeg flyttede til Danmark igen i 2022 og har været her i 2 år. Det har været en omvæltning og udfordring at opbygge både liv og netværk på ny. En både givende, spændende og krævende opgave.
Jeg kunne godt lide tanken om, hvis vi i Danmark havde et tiltag, der kunne gøre overgangen lettere. Det kunne for eksempel være en form for “open call dimittend udstilling” for elever, der har taget afgang i udlandet. En årlig gruppe udstilling, hvor den danske kunstscene kunne få indblik i, hvad de kunstnere, der har taget deres uddannelse i udlandet er blevet influeret af. Hvilke tendenser og udtryk de kommer med, som oftest skiller sig ud fra, hvad der foregår på de danske akademier. Et frisk pust og en måde at bygge en naturlig bro mellem hjemvendte kunstnerne og den danske scene.
Jeg har personligt gjort brug af flere af de muligheder BKF tilbyder. Både ateliersamtale, mentorordning og muligheden for at udstille i sekretariatet, er alle tiltag, som har været med til at gøre overgangen lettere”.
BKF’s udstillingsordning for dimittender
Udstillingen er led i forbundets Dimittendordning, der henvender sig til nyuddannede billedkunstnere fra danske og udenlandske kunstakademier.
Ordningen giver nyuddannede, der er medlemmer af BKF, en god indgang til arbejdslivet som kunstner.
Har du taget afgang inden for de seneste fem år, og vil du udstille hos os, have en mentor eller styrke dit netværk?