Billedkunstner Nina Helledie (født 1989) skaber sine værker ved hjælp af en prikketeknik, der lader energien flyde rytmisk og repetitivt fra hånden og ned på papiret. De værker, hun udstiller hos BKF, er en del af et abstrakt konceptuelt projekt, som har udviklet sig over 13 år, hvor Helledie kontinuerligt har produceret og udviklet sin metode.
“I projektet interesserer jeg mig for vibrationer og strømninger. Jeg fascineres af, hvordan energi kan overføres og transformeres gennem en utvungen kunstnerisk proces, hvor jeg anvender min sanselighed. Jeg bruger en prikketeknik, der tillader mig at opfange eller reagere på kroppens energi og lade den rytmisk og repetitivt finde vej fra hånden og ned på papiret. Det hvide papir indeholder intet forudbestemt motiv, men i takt med at processen skrider frem, kommer værket til syne og manifesterer tegningen sig med sin egen iboende kraft og vilje. Værkerne er fuldstændigt abstrakte, og man kunne sige, at priktegningerne er improvisationer, en udladning af energi.”
Nina Helledies metode var desuden medvirkende til, at hun modtog 15. juni Fondens hæderspris, hvor hun havde skabt et 5 x 5 meter stort værk direkte på væggen i forbindelse med hendes afgang fra Det Fynske Kunstakademi i 2019. Men overgangen fra uddannelse til karriere har ikke været nem.
“Jeg blev uddannet lige midt i et corona-samfund, hvilket gjorde starten vanskelig. Samfundet var lukket ned, museer var lukkede, og kulturlivet lagt på is. Det var ret frustrerende og forsinkede processen med at etablere mig. Derfor brugte jeg en stor del af min tid på politisk arbejde, hvor jeg var med til at forbedre vilkårene for billedkunstnere og kulturlivet gennem forskellige politiske og kunstneriske initiativer. Jeg satte fokus på at forbedre vilkårene for billedkunstnere med dysleksi gennem interviews med mere om, hvordan det lan påvirke ens kunstneriske uddannelse og efterfølgende professionelle liv, med hensyn til økonomi og muligheder for ansøgning. Der er det fantastisk at se, at der nu er oprettet en tilgængelighedspulje hos BKF, der giver kunstnere med handicap mulighed for at søge økonomisk støtte fire gange om året. Dysleksi er en del af de mulige ansøgninger, hvilket er en kæmpe hjælp og en stor nødvendighed for at skabe diversitet i kunstverdenen og for at skabe lige muligheder.
Sideløbende med kunstakademiet tog jeg en 2-årig kropsterapeut uddannelse for at få mere viden inden for nogle af de emner, jeg beskæftiger mig med i min kunstpraksis, f.eks. om kroppens liv og dens udfordringer i forhold til den moderne verden mm. Udover at bidrage til min kunstpraksis, både performativt og vidensmæssigt, håber jeg også uddannelsen kan bidrage til at stabilisere min økonomi.”
Siden 2009 har Helledie udviklet og praktiseret sin abstrakte tegnestil, men hendes kunstpraksis omfatter også mange andre medier og projekter.
“Jeg arbejder med både installationer, performativt, derudover med tegning, maleri og skulptur. Både i tværmediale konstellationer og i tværfaglige samarbejder. I øjeblikket samarbejder jeg med kunst- og kulturskribent Astrid Aspergren om en bog, der omhandler mit liv, kunstpraksis, arbejdsmetoder, research, partnerskaber og ideer. Bogen skal i en større sammenhæng være med til at fremme en kvindelig kunstner og dermed styrke repræsentationen af kvinder inden for kunstverdenen. Vi ønsker med bogen at skabe den første af mange bøger, der dokumenterer og formidler nulevende kvindelige kunstneres arbejde til en bredere offentlighed.”
Det store værk er er delvist sponsoreret af Art and Frame.
BKF’s udstillingsordning for dimittender
Udstillingen er led i forbundets Dimittendordning, der henvender sig til nyuddannede billedkunstnere fra danske og udenlandske kunstakademier.
Ordningen giver nyuddannede, der er medlemmer af BKF, en god indgang til arbejdslivet som kunstner.
Har du taget afgang inden for de seneste fem år, og vil du udstille hos os, have en mentor eller styrke dit netværk? Tjek BKF’s Dimittendordning her…