• Fagbladet Billedkunstneren
  • Medlemsliste
  • Opslagstavle
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyhedsbrev
  • Medlemskab
    • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Studerende
    • Dimittend
    • Kurser
    • Kunstbus og trailere
    • Kunstliv
    • Brugervejledning til BKF’s medlemsliste
  • Søg støtte
    • Arbejdsophold
    • BKF’s Udvalg til Fordeling af Kulturelle Midler
    • BKF’s tilgængeligshedspulje
    • BKF’s studiemiljøpulje
    • Tillægsvederlag for udstillinger
    • Øvrige støttemuligheder
  • Råd & jura
    • Standardkontrakter
    • Vejledende priser
    • Udstillinger
    • Gallerier
    • Kunstopgaver
    • Ophavsret
    • Moms og kunstnermoms
    • Skat
    • Transport af kunst
    • Dagpenge, barsel mm.
    • Forsikringer
    • Juridisk rådgivning
    • Kunstnernes Retshjælp
  • Om BKF
    • Det arbejder vi for
    • Organisation
    • Kontakt
    • Om bkf.dk
Billedkunstnernes Forbund
  • Fagbladet Billedkunstneren
  • Medlemsliste
  • Opslagstavle
  • Aktuelt
    • Nyheder
    • Nyhedsbrev
  • Medlemskab
    • Bliv medlem
    • Medlemsfordele
    • Studerende
    • Dimittend
    • Kurser
    • Kunstbus og trailere
    • Kunstliv
    • Brugervejledning til BKF’s medlemsliste
  • Søg støtte
    • Arbejdsophold
    • BKF’s Udvalg til Fordeling af Kulturelle Midler
    • BKF’s tilgængeligshedspulje
    • BKF’s studiemiljøpulje
    • Tillægsvederlag for udstillinger
    • Øvrige støttemuligheder
  • Råd & Jura
    • Standardkontrakter
    • Vejledende priser
    • Udstillinger
    • Gallerier
    • Kunstopgaver
    • Ophavsret
    • Moms og kunstnermoms
    • Skat
    • Transport af kunst
    • Dagpenge, barsel mm.
    • Forsikringer
    • Juridisk rådgivning
    • Kunstnernes Retshjælp
  • Om BKF
    • Det arbejder vi for
    • Publikationer og temaer
    • Organisation
    • Kontakt
    • Om bkf.dk

Sara Annsofidotters udstiller i BKF’s sekretariat

BKF præsenterer et udsnit af Sara Annsofidotters værk Family affair, hvor hun undersøger våbenproducenten Bofors’ relation til den svenske stålindustri og de familier den beskæftiger. Udstillingen kan opleves frem til og med 6. marts 2023.

“Bofors’ kæmpemæssige kompleks af kemilaboratorier, værksteder og bombetestcentre ligger ved Karlskoga langt inde i Värmlands skove, hvor jeg selv er vokset op. En stor grå kanon stirrer ud over den lille by fra toppen af et bjerg og nede i byen høres bulderet fra prøvesprængningerne gennem skoven. Området er præget af sit bånd til kemikeren Alfred Nobel, hvis akkumulerede rigdom fra salg af dynamit årligt tildeles modtagere af Nobels fredspris.”

‘Family Affair’ er en installation, som består af fotomontager og historiske objekter fra Bofors og omegn. Gennem indsamling og bearbejdning af arkivmateriale, undersøger Annsofidotter stålindustriens mere end hundrede år gamle produktionskæder, hvor beboernes hverdag fletter sig sammen med virksomhedernes økonomi midt i et dramatisk naturlandskab. Værket er ligeledes en kommentar til Sveriges produktion og salg af våben gennem 100 år frem til i dag, hvor landet fortsat er blandt de ti største eksportører af våben målt pr. indbygger. Teksten “a soft body in the heat” står skrevet på tværs henover værkets primære fotomontage og minder os om industriens samspil med – og indvirkning på – de mennesker som er en del af produktionen.

“Inspirationen til værket kommer blandt andet fra min familie, der arbejdede i Bofors i en tid, hvor området var sin egen lille by med hockeyhold, skoler og endda et bibliotek. Min oldemor mødte sin store kærlighed mens hun arbejdede på Bofors Hotel og min bedstefar kørte med nitroglycerin for virksomheden. Værket undersøger bl.a. hvordan tilfældigheder, korruption og ihærdige eksperimenter gennem tiden har ført til op- og nedture for området og dets indbyggere.”

 

Sara Annsofidotter (f.1991) er uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi (2020).

Hun er aktuel med en duo-udstilling sammen med Sofia Olsson på Danske Grafikeres Hus i marts samt en soloudstilling på det nyåbnede Ladder Space i maj.

Family affair, 2022, detalje
"Greetings (Family affair)", 2022 postkort, sten med logo fra Bofors, slagge-sten (restprodukt fra fremstilling af jern), dimensioner varierer
"Family affair", 2022, montage af fotografier fra Bofors, glas, stålclips, 50 x 40 cm. "Heritage (Family affair)" 2022, 12 sølvskeer i etui, gave fra oldemor, dimensioner varierer
"Family affair", 2022, montage af fotografier fra Bofors, glas, stålclips, 50 x 40 cm. "Heritage (Family affair)" 2022, 12 sølvskeer i etui, gave fra oldemor, dimensioner varierer
Tidligere
Næste

Du kan læse mere om Sara Annsofidotter på:

www.annsofidotter.com

eller følg hende på instagram 

BKF’s udstillingsordning for dimittender
Udstillingen er led i forbundets Dimittendordning, der henvender sig til nyuddannede billedkunstnere fra danske og udenlandske kunstakademier.

Ordningen giver nyuddannede, der er medlemmer af BKF, en god indgang til arbejdslivet som kunstner.

Har du taget afgang inden for de seneste fem år, og vil du udstille hos os, have en mentor eller styrke dit netværk? Tjek BKF’s Dimittendordning her…

Gå ikke glip af nyt fra Billedkunstnernes Forbund.

Hvis du tegner abonnement, kan du få seneste nyt i din indbakke kl. 15.00 samme dag, som det er publiceret på bkf.dk.

*Jeg giver samtykke til, at BKF indsamler og behandler mine personoplysninger med henblik på at udsende nyhedsbreve.

Tak for din tilmelding. Tjek din indbakke eller spam mappe for at bekræfte din tilmelding.

Billedkunstnernes Forbund

Vingårdstræde 21, 1. th

1070 København K

+45 33 12 81 70

bkf@bkf.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 10.00-15.00

Følg os
Linkedin
Facebook
Instagram
Twitter
Tilmeld nyhedsbrev

*Jeg giver samtykke til, at BKF indsamler og behandler mine personoplysninger med henblik på at udsende nyhedsbreve.

Tak for din tilmelding. Tjek din indbakke eller spam mappe for at bekræfte din tilmelding.

Cookie- og privatlivpolitik
About BKF.dk (in English)
Billedkunstnernes Forbund (BKF) er Danmarks faglige organisation for billedkunstnere med ca. 2.000 medlemmer. Siden 1969 har forbundet arbejdet for at sikre de bedste vilkår for billedkunstnerne og billedkunsten som helhed.