Christian Vindelev er billedekunster og kurator, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og medstifter af det kunstnerdrevne udstillingssted Simian.
Igennem en todelt praksis som både billedkunstner, og co-director og kurator på Simian, interesserer han sig for, hvordan vi som mennesker forstår os selv i relation til vores omgivelser og vores samtid. Igennem Simians program, der viser nye såvel som etablerede kunstnere fra forskellige kunstneriske positioner, ønsker han at skabe komplekse og mange facetterede udstillinger, der ikke lader sig aflæse entydigt.
Christian har erfaring med lang række aspekter ved værk-og udstillingsproduktion, kuratering, selvorganisering og kunstnerisk sparring.
Emil Elg (f. 1991) er kunsthistoriker, musiker og kunstner. Han er for tiden ved at færdiggøre en kunsthistorisk ph.d.-afhandling (Københavns Universitet), som handler om repræsentationer af sorte subjekter i ældre dansk kunst og om kontaktzonen mellem dansk kunsthistorie og kolonihistorie.
Gennem de sidste år har Elg publiceret en lang række artikler, essays og interviews, der fra forskellige vinkler belyser sorthed i dansk kunst- og litteraturhistorie. Derudover udgav han i 2016 bogen Om racisme.
Elg er en del af musikgruppen Synd & Skam og performancegruppen Lol Beslutning.
Foto: Josefine Seifert
Hartmut Stockter (f. 1973, Wilhelmshaven, Tyskland) bor og arbejder i Københavns Havn, hvor han horder sin materialesamling i en 40 fods-container.
Hans kunstneriske udgangspunkt er bærbare værktøjer til at erfare landskabet med, de såkaldte udflugtsredskaber. Selv om de fortæller om en brugbarhed, må de betegnes som forsøg i den henseende – ofte udviser de en underfundig humor. De er håndlavede, tilsyneladende samlet i en opfindsom håndværkers værksted af metal, træ og plastic. Derfra har hans praksis udviklet sig i forskellige retninger, fra tegning til større udsmykningsopgaver, dog som regel med landskab og vores forhold til dyr og planter som emne, og gerne med en vis reel eller foregivet anvendelighed eller interaktivitet.
Han har improviseret sig igennem udsmykninger (indenfor og udenfor), diverse huskunstnerprojekter og udstiller i ind- og udlandet.
Jeg arbejder hybridt som kunstner i et krydsfelt mellem klassiske kunstformer og nye teknologier. I min praksis udforsker og udvikler jeg nye kunstneriske udtryksformer gennem virtuel reality (VR), augmented reality (AR) og kunstig intelligens (AI). Min passion ligger i at skabe kunst, der ikke kun kommunikerer visuelt, men også engagerer og udfordrer publikums opfattelser og forståelse af kunst i den digitale tidsalder.
Igennem skabelse og samtale inviterer jeg til en åben og ligeværdig udveksling af idéer og erfaringer. Med en klassisk baggrund fra Central Saint Martins og Edinburgh College of Art og mit engagement i de kunstnerdrevne projekter som Radar Contemporary og MoNDA, samt mit mange årige erfaringsgrundlag inde for kunstverdenen ser jeg frem til at støtte og inspirere andre kunstnere i deres kreative rejse. Lad os sammen udforske kunstens nye potentialer.
Besøg mig på www.idakvetny.com / @idakvetny for at lære mere.
Ivan Andersen (f. 1968) er uddannet billedkunstner fra Det Kgl. Danske Kunstakademi (1999-2005) og arbejder primært med maleri og collage.
Hans værker tager typisk afsæt i det figurative, og handler om oversættelsen og nedbrydningen af den billedinformation, der gør motivet genkendeligt. Han beskæftiger sig med materialers stoflighed og sammenstød mellem forskellige materialetyper og deres iboende referencer. Feks træ, tekstil, pap, papir, plastik, spartelmasse og beton.
Ivan Andersen har en DIY-tilgang til sit arbejde, og interesserer sig for, hvilke begrænsninger man selv sætter for sin kunst, og for det uventede der opstår, når noget i arbejdsprocessen Ikke går efter planen.
Ivan Andersen har udstillingserfaring både nationalt og internationalt og er repræsenteret på flere danske museer.
www.ivanandersen.dk
My name is Jari, I was born in Montevideo (Uruguay) and I am based in Malmö. I work predominantly as a curator and writer, taking inspiration from friends, youtube videos and dark dancefloors. When I lived in Barcelona I was deeply engaged in the hardcore punk scene, and its collective and anti-authoritarian ethos still informs my practice.
I graduated from the Independent Studies Program at MACBA (Barcelona) and CuratorLab at Konstfack (Stockholm). After a 10-months research residency in Athens hosted by documenta14, I moved to Sweden, where I have worked within and beyond institutions, collaborating with museums, artist-run spaces, independent cinemas and radios. In 2021 I co-founded Fuxia 2, a collective project anchored in Malmö, seeking to bridge the local scene with artistic processes from Latin America and the South(s) of Europe.
I am currently working as artistic director at Collega, an exhibition space located in Copenhagen with a focus on co-curation.
Jeg er ph.d, i kunsthistorie, bosat i København. Med min nuværende ansættelse som museumsinspektør ved Museum Sønderjylland, ekstern lektor på Rytmisk Musikkonservatorium i København, og tidligere forsker på Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet har jeg opnået mange års erfaring med:
Jeg har arbejdet tæt sammen med billedkunstner Claus Carstensen i et 3-årigt post.doc projekt ved Københavns Universitet, udført i et samarbejde mellem Den Frie og Museet for Religiøs Kunst i Lemvig. Derudover har jeg arbejdet sammen med samt skrevet om kunstnere og kunstnergrupper som Artnode, Thomas Bang, Søren Behncke (Papfar), Karen Bennicke, Yvette Brackman, Corner, Viera Collaro, Kristian Devantier, Signe Jais, Ferdinand Ahm Krag, Ted Larsen, Frederik Næblerød, Bjørn Nørgaard, Lars Ravn, Torben Ulrich, Christian Vind, Mette Winckelmann og Troels Aagaard m.fl.
Kathrine er uddannet kunsthistoriker fra Aarhus Universitet, og har en ph.d. fra Institut for Kulturvidenskaber på Syddansk Universitet. Hun har siden 2019 arbejdet som daglig leder og kurator i Astrid Noacks Atelier og er pt. postdoc i PASS – Center for Practice-based Art Studies i et samarbejde mellem PASS og ANA.
I sit arbejde har hun bl.a. fokus på, hvordan kunst relaterer sig til samfundsmæssige problemstillinger og åbner veje mod andre forestillinger og handlingsmodeller. Hun har fra sine ansættelser som bl.a. kurator i Astrid Noacks Atelier og på Overgaden et indgående kendskab til alle aspekter af det kunstinstitutionelle arbejde – fra kuratering, formidling, research og fundraising – og er vant til at eksperimentere med strategier, formater og metoder.
Khaled Ramadan arbejder som linsebaseret kunstner, underviser, kurator og kunstkritiker. Han er medlem af AICA og Dansk Kunstnersamfund.
Ramadan har en årti lang forpligtelse til at udforske kunstforskning, teori og praksis. Hans arbejde fokuserer på æstetisk journalistik, konstrueret medie og den historiske kontekst af informativ kunst. Hans værk repræsenterer en uventet sammenfletning af visualitet og geografisk kartografi, drevet af en ihærdig dedikation til at fremme social lighed, repræsentation og bevarelse af kollektiv hukommelse inden for den bredere kontekst af menneskets historie.
Sprog: Engelsk, Dansk, Arabisk og Fransk.
Louise Lassen Iversen har en kombineret kandidat i Kunsthistorie fra Københavns Universitet og Performance Design fra Roskilde Universitet.
Hun er kurator og daglig leder af Til Vægs – en platform for kunst i det offentlige rum og sociale byrumsløsninger. Udover at være gæstekurator på forskellige etablerede institutioner og producent for kunstner Jessie Kleemann har hun primært bevæget sig indenfor den selvorganiserede kunstscene, hvor hun bl.a. har etableret den research-baserede udstillingsplatform meter, som er formet af aktivistisk kuratering, intersektionel teori og dekoloniale strategier.
Iversen har et indgående kendskab til kuratering, projektledelse, fundraising, kommunikation og organisatorisk udvikling fra et intersektionelt perspektiv. Hun har arbejdet indgående med kunstnere omkring udvikling og produktion af værker samt koncept- og strategiudvikling.
Foto: I DO ART Agency
Luna Scales (f. 1992) er uddannet billedkunstner fra Det Fynske -og Det kgl. Danske Kunstakademi.
Hendes kunstneriske praksis er primært baseret på video, hvorigennem hun arbejder med det medicinske sprog, samt fortællinger, erfaringer og vilkår tilknyttet kroppe, som lever med en funktionsnedsættelse.
Hun udforsker både den poetiske dimension i diagnostikken og det konkrete møde, samt forholdet mellem læge og patient for at skabe et sprog, der når ud over det medicinske felts objektive videnskab.
Til daglig arbejder hun fra sit atelier i Fabrikken for Kunst og Design.
www.lunascales.com
Foto: Anders Clausen
Mette Woller er kunsthistoriker, konsulent og kurator, hvis kuratoriske praksis placerer sig i et hybridt og tværdisciplinært felt.
Woller er interesseret i at kuratere som en laboratorisk platform, der gentænker det kuratoriske felt ved at inddrage en række af medier og andre fagområder og ofte placerer sig som sprækker i hverdagen. Dette er baseret på et ønske om at udfordre sociale, kulturelle og politiske strukturer i samfundet såvel som i det kuratoriske felt ved at skabe alternativer til den hvide kube. Wollers arbejde fokuserer ofte på vand som et element med potentiale for at arbejde med flydende identiteter og udstillingsrum, hvis feminisitiske udgangspunkt er at skabe et frirum fra undertrykkelsessystemer.
Mette Woller har en indgående erfaring med at hjælpe og rådgive kunstnere. Hun har i flere år arbejdet som kunstkonsulent hos forskellige institutioner og var i 2019-2022 ansat som Kunstkonsulent for Statens Kunstfond med fokus på offentlige udsmykningsopgaver.
Som konsulent kan Mette møde dig, hvor du er og rådgiver i alle former for praksisser. Hun bistår med støtte og kan spare på praksis omkring koncept- og udvikling, organisering, proces, research, ophængning, installering og mere bæredygtige arbejdsstrukturer, kvalitetssikre værker, skabe overblik og hjælpe med prioritering og satsning af udstillinger og institutioner/udstillingssteder og samarbejdspartnere, rådgive i markedsføring, SoMe strategi, fondsøgning og hjælpe med formidling og kommunikation af praksis og værker.
Mette har derudover indgående erfaring med projektledelse, udstillingsproduktion og værker i det offentlige rum.
www.mettewoller.com
Foto: Philip Ørneborg
Nanna Lysholt Hansen (f. 1980) er billed- og performancekunstner. Hun er uddannet fra Kingston University i London og fra Det Kongelige Kunstakademi i København. Hun har undervist på Vilnius Academy of Fine Art, Det Kongelige Danske Kunstakademi og Det Jyske Kunstakademi. Derudover har hun afholdt adskillige foredrag og workshops i performancekunst og fotografi. Hun har siden 2000 udstillet sine værker internationalt. I 2006 grundlagde hun NLHspace, det tidligere kunstner-drevne projektrum i København.
Min kunstpraksis tager udgangspunkt i kroppens relation til sprog, arkitektur og historie. Mine værker kan opleves som live performance og medieret performance (skulptur, video, foto, tekst). Jeg undersøger, hvordan kroppen er et teknologisk og biologisk inter-generationelt medie for viden og hukommelse, samt hvordan stemmen kan fungere som et både konstituerende og destabiliserende element i oplevelsen af kroppen.
www.nannalysholthansen.com
Jeg er kunsthistoriker med fokus på den sorte diaspora i Danmark – et emne jeg undersøger som phd studerende på Københavns Universitet. Mit arbejde tager udgangspunkt i perspektiver fra sort feminisme, queer of color critique, black studies og critical race theory.
Jeg udgør den ene halvdel af kuratorduoen (G)HOSTING sammen med Mai Takawira. Derudover er jeg medlem af den faste redaktion på tidsskriftet Periskop – forum for kunsthistorisk debat.
Nina Wöhlk Sadeghnia er kandidat i Urban Studies v. Moderne Kultur og Kulturformidling fra Københavns Universitet og bachelor i Kunsthistorie fra Aarhus Universitet. Hun har været ansat på Overgaden – Institut for Samtidskunst, samt været fast ekstern kurator for Kunsthal NORD. Fra 2015 har hun været selvstændig kurator og siden 2019 drevet udstillingsplatformen ARIEL – Feminismer i det Æstetiske. I 2023 efteruddannede hun sig som facilitator fra Applied Depth Institute.
Nina arbejder professionelt med alle dele af institutionelt og kuratorisk arbejde, heriblandt udvikling af vision og strategi for nye formater og programmer. Hun bistår med faglig sparring omkring proces, udvikling, research, formidling, organisering, produktion, fondssøgning samt etablering og facilitering af langsigtede samarbejder og offentlige programmer. Nina arbejder etisk og værdibaseret med en særlig interesse for opbygning af feministiske og regenerative infrastrukturer, arbejdskultur og lederskab i det selvorganiserede arbejdsliv.
Pauline Koffi Vandet (f. 1994, DK/CI, hun/hende) er cand.mag. i visuel kultur. Hun har en engageret og nysgerrig kuratorisk praksis. Ved at anvende en kritisk, dialogorienteret og eksperimentel tilgang til kunst og udstillingsproduktion har hun et ønske om at dykke ned i, udfordre og reflektere over kunstens og kunstinstitutionernes rolle i dag. Hendes arbejde afspejler et ønske om og forpligtelse til at skabe meningsfulde kunstoplevelser og kontinuerligt udfordre etablerede normer i kunstverdenen.
Hun både arbejder og har arbejdet med en række nationale og internationale kunstnere i sit virke som direktør i et barselsvikariat hos kunsthallen Fotografisk Center, som projekt- og forskningsassistent for kunstner og professor Jane Jin Kaisen samt projektleder for monumentprojektet “I Am Queen Mary” af Jeannette Ehlers og La Vaughn Belle m.fl. Derudover er Koffi Vandet kurator i kuratorduoen, Koffi & Højgaard, sammen med kurator og kunstkonsulent Ida Højgaard Thjømøe.
Med særlige kompetencer inden for kuratering, udstillingsproduktion, dialogiske processer samt tidsbaserede medier som fotografi, video og lyd, kan hun tilbyde relevant sparring til kunstnere inden for adskillige kunstneriske discipliner.
www.koffihojgaard.com
Billedkreditering: Ida Højgaard Thjømøe
Peter Brandt (f. 1966) er dansk billedkunstner uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. I sin praksis benytter han sig af feministiske strategier, traumeteori, sin egen krop og refererer ofte til andre kunstnere. I 2020 udgav han bogen No Safe Place på forlaget Really Simple Syndication Press og modtog samme år Statens Kunstfond 3-årige arbejdslegat. Han bor og arbejder i København.
www.peter-brandt.com
Uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (2003-2009). Har stiftet og driver udstillingsstedet CHURCH og er medstifter af det tidligere udstillingssted FAUNA.
Jeg arbejder primært skulpturelt men også med tegning, maleri og relief. På det seneste har jeg også arbejdet med video som dokumentation og værk i egen ret.
Mine temaer har de seneste par år været Hjemmet, Det Dæmoniske, Barndommen, Survival Horror, Kroppen og Identitetsformation.
Jeg har arbejdet som lektor på BFA’en på Det Kongelige Kunstakademi samt været gæsteunderviser på Det Jyske, Odense Kunstakademi samt flere forskellige forskoler. I ateliersamtalen vil jeg arbejde på, at vi sammen kan folde værket/praksis ud fra vinkler, som du måske endnu ikke havde belyst. Jeg ved fra mit eget kunstnerskab, at man langsomt kan begynde at stirre på sit arbejde som igennem en indadgående spiral. Derfor kan det være til stor hjælp at få nye øjne på éns praksis fra tid til anden. Og det vil jeg meget gerne hjælpe med.
Jeg er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi og Rijksakademie van beeldende Kunsten i Amsterdam og har været bosat i Berlin/Køln i en lang årrække. Jeg taler udover dansk, flydende tysk og har kendskab til tyrkisk sprog.
I min praksis spiller kontekst en stærk rolle. Konteksten kan være et sted, en situation, en diskurs eller et materiale, – alt sammen noget jeg bruger som ‘fundet stof’ der sætter værker i gang. Min arbejdsmetode er analytisk, procesorienteret og har ofte arkæologisk karakter. Jeg arbejder i og på tværs af forskellige medier, – fra fotografi, installation til integreret kunst i det offentlige rum.
www.signeguttormsen.dk
Foto: Klaus Holsting
Min praksis baserer sig på kunstneriske undersøgelser af biologiske fænomener, såvel som de menneskeskabte konstruktioner og teknologier, der både gennem håbefulde tiltag og dybe kriser præger vores tid. Autodele, sukker, fritureolie, dis og skimmelsvampe er eksempler på materialer og entiteter, hvis fysiske egenskaber, kulturelle signifikans og økokritiske potentialer er med til at bestemme form og indhold i mine værker. Samtidig bruger jeg tegning som udtryksform og redskab til at etablere visuelle forbindelser mellem tanker, ideer og skulpturelle værker.
www.silasinoue.com
Tijana Mišković (f. 1982, det tidligere Jugoslavien) har boet i Danmark siden 1992.
Hun har en MA i kunst og teori fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og en ph.d. i kuratering fra Københavns Universitet.
Senest har hun været tilknyttet SMK – Statens Museum for Kunst, hvor hun kuraterede udstillingen Forbindelser – danske kunstnere fra det tidligere Jugoslavien, som også var omdrejningspunktet i hendes ph.d.-afhandling.
Både som kurator og forsker interesserer hun sig især for transkulturelle aspekter i kunsten, som ofte artikuleres i form af dynamisk sammenfletning af erindring på tværs af kulturer og generationer såvel som kulturelle oversættelser og forhandlinger, som udfordrer nationalstatsbegrebet.
Som selvstændig kurator arbejder Mišković både i Danmark og internationalt.
Mere information om hendes aktiviteter findes på hjemmesiden www.tijanamiskovic.com
Tina Enghoff er uddannet på International Center of Photography, New York.
I min kunstneriske praksis arbejder jeg med kamerabaserede medier med fokus på længerevarende social politiske projekter. Jeg er engageret i research der omhandler institutionel vold og arkivets magtstrukturer med udgangspunkt i de nordiske koloniale strukturer. En gennemgående tråd er rollen som undersøger af indicier, som indgår i en rekonstruktion af hændelserne på en gerningsplads.
Parallelt arbejder jeg med community involvering og stedspecifik kunstaktivisme. Jeg har gennem de seneste ca. 15 år arbejdet med kunstneriske samarbejdsprocesser i sociale boligområder i Danmark, Byer og bygder i Grønland, fængsler i Norge og Danmark og nu senest i Sápmi i Norge. Yderligere, har jeg erfaring med at involvere socialt udsatte børn, unge og voksne ved at gøre dem til del af sin egen historiefortælling.
Jeg kan give sparring i forhold til involverende samarbejdsprocesser, etik, og research baseret kunstnerisk praksis. Jeg har arbejdet med udstillinger under mange forskellige forhold og har designet kunstbøger siden begyndelsen af min kunstneriske praksis i starten af 80erne.
www.tinaenghoff.com
Performancekunstner og digter, har en bachelor fra Københavns Universitet i Fransk Litteratur og Sprog, og en kandidat fra Roskilde Universitet i Socialvidenskab og Kultur- og Sprogmødestudier.
Jeg beskæftiger mig med hybriditet og rodløshed i et kunstnerisk, tværdisciplinært spændingsfelt, der blandt andet inkluderer lyd, poesi og performance og anvender fremmedgørelse og diktering til at understrege et nutidigt kritisk billede af magtstrukturer, kolonialisme og dens efterslæb.
Min praksis er derfor i høj grad defineret af en sammenfletning af forskellige sprog, stemmer og erfaringer. Jeg hopper mellem det selverfarede, minder om barndom, seksualitet og sorg, og politiske ideer funderet i afrofuturisme og klimakritik for at få genoprettet en retfærdighed for de undertrykte, til en utopi om et postkapitalistisk verden.
Foto: Mathilde Schmidt
Bjørn Poulsen (f. 1959) er uddannet fra Det kongelige Danske Kunstakademi (1981-88).
Som billedhugger har han siden 1979 arbejdet med skulptur, installationer, relieffer, krukker, gitre, tegninger plus skrevet en erindringsroman: ”Opkald fra Mælkevejen,” men skulpturen har været det centrale omdrejningspunkt. Han har benyttet en lang række forskellige materialer, både klassiske som gips, sten og bronze og ”hverdagsmaterialer” som plastik, beton, træ, jern, etc. Fælles for disse forskelligartede skulpturer er, at de er en slag rumlige collager. Legemer stykket sammen af fragmenter.
Bjørn Poulsen har mange års udstillingserfaring og lavet projekter både til udstillingsrum og offentlige steder.
www.bjornpoulsen.dk
Christian Skovbjerg Jensen er direktør på Museet for Samtidskunst i Roskilde. Tidligere har han arbejdet som leder af Inter Arts Center (IAC) – en interdisciplinær platform for kunstnerisk forskning og udvikling i Malmø tilknyttet Lunds universitet. Han har mange års erfaring som freelance kurator, særligt med stedsspecifikke projekter i offentlige rum, blandt andet Sid ned! (2006), TUMULT (2010), Momentum Biennalen 6 (2011) og Struer Tracks #2 (2019).
Christina Maj Lundqvist (f. 1972) arbejder med video, lyd, maleri, fotografiet, lysskulpturer. Hun formidler stemninger, atmosfærer og inviterer til at reflektere og forbinde med en verden under overfladen. Bestyrelsesmedlem i KKS 2023-2025.
I udstillings øjemed arbejder hun med indragelse af rummet ved fokus på stemning. https://www.christinalundqvist.com/cv/2022-reflect
I maleriet ligger arbejdet med det helt flydende moderne tegneblæk, både på lærred og papir (som akvarel). Fokus på farver, komposition og transparence.
Kursusholder for BKF Nordsjælland i Instagram/Photoshop.
Erfaring med at filme under vand, manipulere og redigere videoer/fotos i PremierePro og Photoshop. Mange års erfaring som grafisk designer – opsætning af diverse grafiske elementer og hjælp til Adobe programmer er oplagt.
Cand.mag. i visuel kultur, kunsthistorie, Københavns Universitet (2001-2008).
Efteruddannelse: Critical Exhibitions Studies. Göteborgs Universitet (2015).
Kit har en lang række af udstillingsproduktioner bag sig. Hun beskæftiger sig professionelt med alle aspekter af udstillingspraksis og har produceret, kurateret, co-kurateret et stort antal udstillinger med både danske og internationale kunstnere og har især været involveret i kommissionerede værker og nyproduktioner fra de helt store solo- og gruppeudstillinger til storskala-værker af enkelte kunstnere. Som kurator og producer i Den Frie Udstillingsbygning, KØS – Museum for Kunst i det Offentlige rum og Gl. Holtegaard har hun arbejdet dagligt med produktion, kuratering, projektstyring, fundraising, strategisk udviklingsarbejde, planlægning og afvikling af udstillinger, samt skrevet tekster til udstillingskataloger og pressebrug.
I dag er Kit ansat som konstitueret kunstnerisk leder og kurator på Gl. Holtegaard. Sideløbende arbejder hun med freelance projekter, både i det offentlige rum og indenfor de intentionelle rammer.
Marie Louise Helveg Bøgh (f. 1971) er mag.art. i kunsthistorie fra Københavns Universitet og har siden 2023 været direktør for Sorø Kunstmuseum. Før det har hun været direktør for foreningen Kunst På Arbejde (2020-2023) og Fabrikken for Kunst og Design (2014-2020) samt museumsinspektør på hhv. ARKEN og Øregaard Museum.
Marie Louise Helveg Bøgh beskæftiger sig professionelt med alle aspekter af museumsarbejdet, herunder strategi, kuratering, samlingsvaretagelse, events, formidling, undervisning og fundraising. Hun har bred erfaring fra såvel kunstscenens formidlende institutioner (museer mv.) og fra produktionssiden og har særlige kompetencer inden for ledelse og udvikling af kunstinstitutioner, interessevaretagelse, formidling og kunstnerisk udvikling.
www.sorokunstmuseum.dk
Foto: Suste Bonnén
Med fokus på keramiske brændinger og undersøgelser af spor af ild og røg stræber jeg mod at skabe et stiliseret primitivt formsprog. Jeg arbejder altid mod at udvikle nye teknikker og improviserer helt undervejs, fordi jeg sætter lige så stor pris på processen som på det endelige resultat.
Jeg bor og arbejder i Lejre. Er tilknyttet den lokale billedskole, og medstifter at kosmisk kulturselskab, hvor vi laver lokale fælleskabsfremmende events ved hver fuldmåne. www.kosmiskkulturselskab.dk
Jeg uddannet som teatermaler på Det Kongelige Teater, så jeg kan tilbyde sparring og faglighed i arbejdsprocessen, nye vinkler og teknikker.
Som kunstner arbejder jeg med natursyn, landskab og arkitektur, ofte i samarbejde med andre kunstnere eller videnskabsfolk.
Jeg har undervist på universiteter og kunstakademier og gennem mange år på Kunsthøjskolen i Holbæk. Jeg giver konstruktiv respons, du kan bruge til noget med udgangspunkt i dit projekt og i en let og imødekommende tone.
Jeg har desuden stor erfaring med organisering, strategi og politik. Med en Master i offentlig ledelse fra CBS som teoretisk ballast og erfaring med ledelse af bestyrelser og virksomhedsudvikling. Så brug mig også gerne som samtalepartner hvis du skal udvikle dit projekt eller virksomhed eller hvis du står med en organisatorisk udfordring.
I min kunstneriske praksis arbejder jeg med stedsspecifik integreret kunst i det offentlige rum. Jeg undersøger blandt andet menneskers tilhørsforhold til de særlige steder, sammenhænge og relationer, der relaterer sig til stedet eller bygningen. Jeg bruger ofte en brugerinddragende tilgang i min proces med udviklingen af værket, hvor jeg afholder workshops med fremtidige brugere af det sted, kunsten skal vokse ud fra. Det gør jeg for at skabe forankring af værket i lokalmiljøet og større ejerskabsfølelse og meningsfuldhed hos de fremtidige brugere af stedet eller bygningen, hvor den integrerede kunst forankres. Jeg arbejder primært med maleri, skulptur, installation og keramiske værker.
Jeg har stor erfaring i at opstarte og drive kunstnerdrevede udstillingssteder og var Co-Founder af New Shelter Plan på Carlsberg samt Kiosk på Frederiksberg Hospital. Jeg sidder med i Riises Råd, et kulturpanel, der udvikler et nyt kulturelt mødested på Frederiksberg. Derudover har jeg taget initiativ til et projekt Kunst & dannelse for bedre trivsel, der målretter kunstneriske forløb til udskolingen i folkeskolen, et projekt der er støttet af Statens Kunstfond.
Du kan blandt andet tage kontakt til mig, hvis du vil arbejde med kunst i det offentlige rum, kunstnerdrevede udstillingssteder eller huskunstnerprojekter. Jeg har solid erfaring i projektledelse og den kunstneriske sparring med udvikling af nye stedsspecifikke værker.
Christina Rauh Oxbøll (f. 1974), er uddannet mag.art. i kunsthistorie fra Aarhus Universitet i 2002 og har siden 2016 været ansat som museumsinspektør med ansvar for udstillinger på CLAY Keramikmuseum i Middelfart. Her har hun kurateret en lang stribe af udstillinger i tæt samarbejde med kunstnerne.
Hun er medlem af Middelfart Kommunes billedkunstråd, hvor hun rådgiver omkring kunstnerisk udsmykning i det offentlige rum og indkøb af kunst. Oxbøll har erfaring fra Vejen Kunstmuseum, Museum Jorn og Randers Kunstmuseum og har desuden arbejdet med tværæstetiske udviklingsprojekter for børn og unge for Kulturprinsen i Viborg.
Hun arbejder med alle aspekter af udstillingsplanlægning – fra konceptualisering, organisering og fundraising til installering og formidling af både små og store udstillinger, herunder tilrettelægning og redigering af bøger og udstillingskataloger.
Hun har generelt stort fokus på formidling og samarbejde, at skabe mening og få det kunstneriske budskab ud over rampen til rette modtager – om det er fondene, der skal støtte realiseringen af et kunstprojekt, eller om det er det brede publikum.
Jeg er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2014 – og har siden arbejdet som udøvende kunstner.
Jeg arbejder rumligt og skulpturelt i materialerne glas, sten, papir og metal og jeg sætter pris på at arbejde med skalaspring og i forskellige sammenhænge. Fra det mindre udstillingssted – til det varige og monumentale i offentlige udsmykninger. Fra detaljeringen i det små og til de helt store linjer.
Fra 2016-2019 drev jeg ligeledes udstillingsstedet Den nordiske ambassade i Kbh NV sammen med billedkunstner Nils Elvebakk Skalgård.
Med baggrund i egen erfaring vil jeg kunne give kollegial sparring i både værkstedet – midt i procesen, i den færdige udstilling eller i forbindelse med større udsmykningsprojekter (totalentrepriser).
Jeg er bosat i Svendborg på sydfyn. Men da jeg rejser ofte til både Århus og København i forbindelse med projekter – vil jeg kunne tilbyde samtaler der også.
Jeg arbejder generelt med kunst, hvor der vælges et system, som udfyldes med mere eller mindre tilfældige elementer. En samling af terapibøger med varierende titler, et ur, der skriver korte sætninger, papkasser med et bogstav på hver side, som dermed alle er en rebus af 6 bogstaver, eller 99 lyde, som bliver en leg med at skabe associationer.
Grundtanken er, at der ikke gives et facit fra starten, men at beskueren får muligheden for at udfylde mellemrummene og forbinde punkterne på sin egen måde. Min kunst er ofte udtrykt gennem tegninger i følgeskab med ord.
Jeg er mest aktiv i gruppen Qwerty, som laver performative installationer, senest et casino hvor mit bidrag er en roulette, hvor man spiller på ord. Se http://tifinger.dk
Jeg har gennem årene været meget aktiv som initiativtager til, og arrangør af forskellige udstillingsprojekter, senest med M100 i Odense.
www.mikkellarris.dk
Qwerty: tifinger.dk
Fotograferet af Kirstine Mengel http://kirstinemengel.dk
Naila Hekmat (f. 1985) og uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2022. Med mig fra Syrien har jeg en klassisk baggrund i tegning og maleri. I min praksis beskæftiger jeg mig med maleriet og grafik, hvor jeg behandler tematikker, der tager afsæt i mine egne livsvilkår og identitet. I mine værker udfordrer jeg symboler og hverdagslige objekter som f.eks. når tøj er en påmindelse om savnede mennesker, og vidner til det tomrum, der opstår i krigens spor. Børns legetøj repræsenterer i mine billeder en fælles hukommelse. Objekter der bærer minder og historier fra barndommen, og som skaber forbindelse mellem mennesker på tværs af kulturelle baggrunde eller oplevelser. Det jeg kan tilbyde er sparring omkring komposition og symboler i kunsten, samt klassiske teknikker.
I 2023 blev jeg tildelt et stort arbejdslegat fra Statens Kunstfond.
https://www.instagram.com/naila.hekmat?igsh=MWM2cHJrd256dno4cw==
Mit navn er Svend-Allan Sørensen, jeg er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi 1997-2002 og blev medlem af BKF meget kort tid efter endt uddannelse. Desuden er jeg medlem af Kunstnersamfundet.
Jeg har undervist i mange år sideløbende med mit eget kunstneriske arbejde. I årene 2006-09 var jeg leder af BGK-Nord og siden 2012 har jeg undervist på Århus Kunstakademis’ 4 årige uddannelse. Det har selvsagt affødt megen vejledning og dialog, som har været, og stadig er, givtig for begge parter.
Jeg har, udover at undervise, kurateret flere institutionelle udstillinger. Senest grafikudstillingen Painting Is Dead sammen med Lene Desmentik på Kunstpakhuset i Ikast.
Jeg tror på rugbrødet som model på værket. Ingen rugbrødsform uden rugbrødsdej og ingen rugbrødsdej uden rugbrødsform. Og således intet færdigt værk uden færdigt rugbrød.
En væsentlig del af min egen værkproduktion er af tekstuel og grafisk karakter.
Claire Mary Anne Gould (f. 1973) studerer i øjeblikket en MA i kuratering fra Aarhus Universitet (og dimitterer i august 2024). Hun er kurator på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, men hendes tidligere erfaring omfatter freelanceprojekter samt andre stillinger som kurator på HAM Helsinki Art Museum (2005-2019) og Hamburger Bahnhof Museum der Gegenwart (2005). Claire har bred erfaring med at kuratere udstillinger af moderne kunst og samtidskunst, budgetstyring og fundraising samt tekstskrivning. Hendes modersmål er engelsk, og hendes tidligere uddannelse omfatter en MA i Art Management fra Sibelius Academy, Finland, og en BA i kunst og kunsthistorie fra Newcastle University, England.
Mit kunstneriske arbejde udfolder sig ofte i ikke-klassiske kunstmedier (fx pinde, pressenninger, affaldsplader og aflagte tekstiler).
Jeg arbejder med forskellige stofligheder og skalaer i stedspecifikke installationer, udsmykninger, bogværker og som tidsskrift-redaktør.
Jeg kan tilbyde værknær sparring om:
– Udstillingsdisponering og opbygning i forhold til rum og sted.
– Håndværksmæssige kvaliteter, farve- og materialebevidsthed.
– Udsmykningsopgaver
– Bogtilrettelæggelse, grafisk tilrettelæggelse og fotografi
Lars Waldemar (f. 1964) tager i sin kunst som oftest udgangspunkt i det naturvidenskabelige område. I mange af sine værker undersøger han vores forhold til natur ved at arbejde i rummet mellem natur og det kunstige. Han arbejder med skulptur, grafik, landart, installation m.m.
Han har en stor erfaring med udstillingsvirksomhed i ind- og udland, kuratering, projektudvikling, projektledelse m.m. Herudover deltager han i forskellige bestyrelser og kommunale kunstråd.
Lars Waldemar er medlem af kunstnersammenslutningerne Den Fynske Forårsudstilling, Vestjyllandsudstillingen og Riimfaxe.
https://www.instagram.com/larswaldemar/
Foto: Sven Jaax
Morten Lykke (f. 1967) er uddannet på Universitetet i Sørøst-Norge med en kandidatgrad i formgivning i 2019. Udover sit kunstneriske virke arbejder han på lærer – og pædagoguddannelsen med 25 års erfaring i undervisning.
Både bronzeskulpturer og akrylinstallationer bærer præg af Morten Lykkes i ordets bedste forstand friktionsfrie tilgang til det kunstneriske arbejde: en idé opstår, de praktiske udfordringer løses, og projektet gennemføres med de variabler og usikkerhedsmomenter, som måtte opstå undervejs. Nogle gange bliver værket, som det var tænkt, andre gange bliver det til noget helt andet, men hver gang sker det på materialets og processens betingelser. Morten Lykke tvinger hverken materiale eller proces, han understøtter – friktionsfrit.
Kunstneriske fokusområder: Skulptur, installation, feltundersøgelser, fænomenologisk tilgang til det skabende arbejde, forholdet mellem kunstner og stedet, genanvendelse af materialer i kunstnerisk arbejde, æstetisk kommunikation
www.mortenlykke.dk
https://www.facebook.com/179498299310507
https://www.instagram.com/lykke.morten
Sall Lam Toro (they/them) (1990, PT) is an antidisciplinary multimedia performance artist based in Copenhagen. Their work evokes inter-relational decolonial, ecoerotic, cosmic and embodied manifestos that confront what they call “the hijacked body”. The hijacked body arises from the illusion of separability, and Toro often works with strategies to devise artistic interventions to unwrite and disrupt this body collectively. Through ritual, glitches, failure, dialogues with ecoerotic companions, text, resonance and e-motion, Toro develops poetic multitudes of body and radical imagination within anticapitalist, anarchist, and collective liberation modes.
As for their practice of artistic caretaking, they focus specifically on providing support to artists that have a visual performance art-based practice/project in which questions of framing material, dramaturgy, audience, workshopping ideas, politics of the work and its resonance, and points of conflict cirkulate. Furthermore, looking critically at the productivity and care aspect of the work in terms of its needs and the artist, what needs to shift in the process and futurity, etc.
Sara Duborg Døssing er cand.mag. i kunsthistorie og har siden 2021 været museumsinspektør på HEART – Herning Museum of Contemporary Art.
I perioden 2024-2027 laver hun ph.d.-projektet Ind i hverdagen: Materialernes skjulte potentialer, der er et tværfagligt (kunsthistorie og konservering) materialeorienteret studie med afsæt i Angli-Avantgarden (den kunstneriske situation på og omkring skjortefabrikken Angli i Herning i perioden 1950-1970).
Sara beskæftiger sig både med samlingsudstillinger og særudstillinger med fokus på perioden 1950 til i dag. Hun har erfaring med alle aspekter af museumsarbejdet fra konceptudvikling, kuratering, fundraising, formidling og projektledelse af udstillinger. Hun er forskningsansvarlig på HEART og beskæftiger sig i den forbindelse særligt med materialitetsstudier.
Se mere på linkedin: https://www.linkedin.com/in/sara-duborg-d%C3%B8ssing-263339172/
Seolhui Lee (b. 1987, lives and works in Denmark) is a curator at Kunsthal Aarhus in Denmark (2023–present), and the artistic directors with Jacob Fabricius of the Korean Pavilion at the 60th International Art Exhibition – La Biennale di Venezia, where they present a project ODORAMA CITIES with KOO Jeong A. She previously served as the head of the exhibition team for the Busan Biennale 2020, was a curator at the Seoul Museum of Art (2018–2019) and worked for the Korea Artist Prize 2012 at the National Museum of Modern and Contemporary Art, South Korea (2012–2013). In addition, Lee has served as an adjunct professor at the Korea National University of Arts (2019–2022) and the Kaywon University of Art & Design, South Korea (2022–2023). In conjunction with her studies, Lee’s essays have been published in Korean Contemporary Art Since 1990 (2017) and Reading Korean Contemporary Art with Keywords (2019). She is also a contributor for various art publications, including the contemporary Korean art magazine Art In Culture since 2020. Currently, Lee researches media theory and the process of how content from different specialties is translated and interpreted through visual arts. Her curatorial practice focuses on making a narrative based on materiality and human beings – beyond time and space – that can connect to history and the future of society.
Portrait Credit
Courtesy of Seolhui Lee. Photo by Chae Dae Han.
Hanne Mailand (f. 1940) er uddannet på Det Kgl. Kunstakademi i København (1964-71) på malerskolen og med MFA i kunstteori og formidling. Medlem af Kunstnersamfundet. Har undervist i Billedkunst på Bornholms Gymnasium (1972-2005). Tidligere medlem af Bornholms Kunstråd og i to perioder i BKF’s optagelsesudvalg. Mange gruppe og soloudstillinger i Danmark og Norden. Soloudstilling “ Natursansning og Farvesang” på Bornholms Kunstmuseum (2015). Ateliersamtaler kan finde sted i Hannes atelier i Allinge.
www.hannemailand.dk
Sofie Amalie Andersen (f. 1989) er uddannet billedkunstner fra Kunstakademierne i Malmö, Oslo samt Maumaus ISP i Lissabon.
Hendes kunstneriske arbejde finder sted i et udvidet skulpturelt felt, hvor traditionelt billedhuggerhåndværk møder tekst, tegning, film og fundne objekter. Centralt i hendes praksis er en kritisk tilgang til den vestlige verdens kunst- og idéhistorie og, ikke mindst, dens fremmedgørende moderne forbrugskultur. Ved siden af sin egen kunstneriske praksis kuraterer hun jævnligt udstillinger, skriver tekster og redigerer publikationer i tæt samarbejde med kolleger. Hun har desuden erfaring med publicering, fundraising, projektledelse og større kunstneriske produktioner i det offentlige rum.
Siden 2018 har Sofie Amalie Andersen været bosat i Nexø på Bornholm, hvorfra hun også driver udstillingsstedet SOL.
Kan enten træffes på Bornholm eller i Hovedstadsområdet.