Af Jannie Iwankow Søgaard, Billedkunstneren #2, 2023
Uanset hvilket vindue, man kigger ud ad, når man står i køkkenalrummet hos billedkunstner Crispin Gurholt og kurator Helga-Marie Nordby, mødes øjet af frodig forårsnatur. En grøn, saftig græsplæne, et kæmpe tulipantræ med hvide knopper på nippet til at springe ud og marker, der bugter sig ud i tilsyneladende uendelighed – kun adskilt af en smal landevej, der fører ind til landsbyen Tårup, lidt uden for Nyborg.
Her i byen med blot 300 indbyggere har parret og deres seksårige datter boet i godt tre år. Inden da boede de i Berlin, hvor et stort netværk, gallerier og kunstmuseer på hvert et hjørne samt nem adgang til videre færd ud mod verdens kunstmetropoler, ikke var nok til, at de blev boende der.
”Det er ikke så nemt som tidligere at få et godt studie i Berlin til en ordentlig pris. Og skal du have et studie udenfor Berlin, mister du følelsen med byen. Vi fik også en datter, og logistisk blev det for besværligt, blandt andet fordi afstandene var store,” siger Crispin Gurholt.
Parret overvejede at vende tilbage til Norge, hvor de begge kommer fra, men et sæt venner fra Berlin foreslog, at de fulgte efter dem til Tårup på Fyn.
”Jeg tror også bare, at vi var blevet så gamle, at vi følte, at nu havde vi prøvet at leve det her kunstnerliv i Berlin. Nu var der noget andet, der trak. Et liv, hvor vi kunne arbejde og være sammen som familie samtidig,” siger Helga-Marie Nordby.
Netop det liv lever de nu midt i den sydfynske natur. Den oprindelige plan var, at nok skulle de bo på landet, men de skulle også foretage en masse rejser ud i verden derfra. Sådan kom det imidlertid ikke til at gå. For just som de var landet i Tårup, blev verden ramt af en pandemi. En pandemi, som endte med at blive en velsignelse for den lille familie.
”Vi var nærmest ikke af Fyn i halvandet år. Det blev som en renselsesproces for os, hvor vi kom af med byens larm og støj, som var vokset på os gennem årene i Berlin. Vi fik en ro, som vi ikke havde fået uden corona,” siger Crispin Gurholt.
Kreativt mørke
I den første tid i Tårup var familien nærmest i chok over det mørke, de blev mødt af, når først solen var gået ned. Kontrasten til det altid oplyste Berlin var voldsom, da de pludselig kunne se den sorte nattehimmels stjerner. Den oplevelse skulle vise sig at få afgørende betydning for det første store kunstprojekt, som parret har sat i søen.
”Vi begyndte at forstå værdien af mørket, og vi følte os trygge i det og begyndte at elske nattehimlen. Dette mørke og den enorme stjernehimmel inspirerede os til at lave et møde mellem kunst, videnskab og natur i Tårup,” siger Crispin Gurholt.
I sensommeren, helt præcist fra den 31. august til den 10. september, afholdes således Tårup Dark Sky Festival, en nordisk kunst- og videnskabsfestival. Det er Kunstrum Fyn, en forening, som Crispin Gurholt og Helga-Marie Nordby har stiftet, der står bag arrangementet.
”Vores tanker om mørket udviklede sig i form af refleksioner over, hvad det er ved nattehimlen og universet, som drager og fascinerer mange af os. Og hvad betyder i den forbindelse den lysforurening, som mange af os er udsat for. Her kommer videnskaben ind. Vi vil gerne inddrage andre faggrupper, og her kan forskere med viden om rummet og universet bidrage med noget spændende. Både kunstnere og videnskabsfolk er drevet af nysgerrighed og fascineret af det, vi ikke rigtigt forstår. Det kommer festivalen til at tage udgangspunkt i,” siger Helga-Marie Nordby.
Festivalen er del af en trilogi, og hvor der i år er fokus på universet, vil der om to år være fokus på botanik, mens den tredje og sidste festival får titlen Under the Earth.
Bæredygtighed
En af intentionerne med Tårup Dark Sky Festival er at skabe samtaler mellem mennesker. Gerne ved også at åbne kunsten for mennesker, der ikke nødvendigvis har så store erfaringer på området.
”Vi ønsker at lave en festival også for de mennesker, der bor i vores område, et sted hvor folk, kunstnere og forskere kan mødes til fælles samtale. Det handler ikke om likes og om at få så mange publikummer som muligt gennem døren,” siger Crispin Gurholt og understreger, at han selvfølgelig håber, at mange har lyst til at komme til festivalen.
Helga-Marie Nordby er enig og pointerer, at det for hende også handler om bæredygtighed. Noget, som parret som følge af pandemien også blev meget mere bevidste om.
”Under coronapandemien opdagede vi værdien af ro – af ikke hele tiden at springe eller rejse fra det ene til det andet. Vi skal i stedet spørge os selv, hvordan vi kan udvikle stedet og styrke fællesskabet der, hvor man selv bor. Det internationale og lokale opleves tit som yderpunkter, men det kan også hænge tæt sammen. Det er noget, vi prøver at få til at ske med Kunstrum Fyn. Vi behøver heller ikke at hige efter de store formater. Tænk for eksempel på de store kunstbiennaler og andre kunstmønstringer i verden som Venedig-biennalen eller Documenta. De har ingenting med bæredygtighed at gøre,” siger hun.
Når Tårup Dark Sky Festival får besøg af anerkendte kunstnere fra både ind- og udland, skal de dele scenen med videnskabsfolk, der vil bidrage med deres viden om universet. Parret tror på, at samtalen mellem kunstnere og forskere kan give nye indsigter og bevidsthed om os selv og den helhed, vi indgår i.
Fyn er fin
Både Crispin Gurholt og Helga-Marie Nordby påpeger, hvor glade de er for at være havnet på netop Fyn og netop i landsbyen Tårup. Der er mange kunstnere i området, som de kalder fuld af kultur.
”Vi har været enormt glade for at opdage kunsten på Fyn og for at møde nye kollegaer. Vi håber, at det, vi gør med Kunstrum Fyn, vil være med til at udvide kunstrummet her,” siger Crispin Gurholt.
Helga-Marie Nordby giver ham ret.
”Vi har allerede mødt et meget engageret publikum på Fyn. Vi er utrolig glade for at bo på en ø, hvor vi kan skabe os en identitet på en anden måde end i en storby, hvor man hurtigt bare bliver del af en stor masse,” siger hun.
Det er store og anerkendte kunstnere og dygtige universitetsforskere, der deltager i Tårup Dark Sky Festival. Men det er vigtigt for Helga-Marie Nordby og Crispin Gurholt at understrege, at de lokale er en væsentlig del af setup’et. Det er blandt andet de mange samtaler med deres medborgere, som har været med til at inspirere dem til festivalen. Det er for eksempel blevet tydeligt for dem, hvor stolt man er over mørket i landsbyen, hvor man aldrig har ønsket sig gadebelysning. Lysforurening er også en af festivalens centrale temaer.
”Vores landsby er til stor støtte. Vi har også brugt meget tid på at dele, inkludere og informere om vores arbejde undervejs. Hvis man skal få noget til at ske på et lille sted, er man helt afhængig af support fra sit lokalmiljø,” fortæller Helga- Marie Nordby.
Tårup Dark Sky Festival indledes 00.15 den 31. august. For netop på denne dato er der både supermåne og blue moon. Der vil ikke være nogen talte ord – derimod vil den norske jazztrompetist Nils Petter Molvær spille til månen. Resten af festivalen vil der være masser af snak og samtale. For udover en hovedudstilling og kunstprojekter i det offentlige rum vil der være workshops, foredrag, debatter og tillige forløb rettet mod børn.
Kunstrum Fyn og det stedsspecifikke
Det er Kunstrum Fyn, der skal initiere de mange udstillinger og kunstprojekter, som
Helga-Marie Nordby og Crispin Gurholt har i støbeskeen. Næste projekt efter festivalen er Open Video, et samarbejde med en norsk videofestival med over 80 deltagende kunstnere ledet af Janne Talstad. I sammenhæng med Open Video vil der også blive foretaget et open call for deltagelse af videokunstnere bosat i Danmark.
Kunstrum Fyns projekter er primært fondsstøttede, men Crispin Gurholt skal også fortsat selv udøve sin kunst, så han har fået lavet sit eget atelier på gården, som også vil fungere som projektrum for mindre white cube-udstillinger med internationale kollegaer.
Kontrasten til hans nybyggede atelier med hvide vægge, lyse gulve og de stringent udseende ovenlyslamper er til at tage og føle på, når man står i den lade, hvor parret planlægger at henlægge de fleste af deres større udstillinger. Laden står i sin oprindelige og rå form – det samme gør den tilstødende stald, som også skal bruges til udstillinger.
”Vi vil bruge laden, som den er. Den skal ikke isoleres eller varmes op, så udstillingerne vi laver her, vil ikke foregå i de kolde måneder. Det handler også om bæredygtighed. På kunstområdet er vi alt for gode til at bruge og smide væk – specielt biennalerne med deres temporære gigantiske produktioner. Det vil vi gøre anderledes. Vi vil lave noget, der kan bevares og fungere på forskellige måder, så der bruges færre ressourcer,” siger Helga-Marie Nordby.
Både Crispin Gurholt og Helga-Marie Nordby er optagede af, at de kunstnere, der inviteres til at udstille hos dem, er kunstnere, der kan se værdien i at arbejde stedsspecifikt.
”Jeg har som kurator arbejdet meget i det offentlige rum og ude i distrikterne. Det er altid interessant at lave noget der, hvor der ikke i forvejen er en masse. Det i sig selv har en værdi,” siger Helga-Marie Nordby.
Det er også noget, som Crispin Gurholt har erfaret med sin egen kunst. Han har de sidste 25 år lavet stedspecifikke installationer over hele verden.
”Når du som kunstner arbejder på denne måde, kommer du meget nær på steder og mennesker. Du får også selv en oplevelse af, at din kunst spiller ind i andre menneskers liv,” siger han.
Deltagende kunstnere ved Tårup Dark Sky Festival: Nanna Debois Buhl (DK), Mads Borre (DK), Sidsel Christensen (DK/NO), Solveig Lønseth (NO), Kirsti van Hoegee (NO), Dane Dodds (ZA/DK), Matti Aikio (FI/NO) Maria Dorothea Schrattenholz (NO), HC Gilje (NO), Regler (SE, DK, DE).
Helga-Marie Nordby (f.1977) er uddannet kunsthistoriker ved Universitetet i Oslo og har en master i kuratering fra Goldsmiths College, University of London. Hun har været leder af Unge Kunstneres Samfund i Oslo og Institutleder for Kunstakademiet i Tromsø/UiT Norges Arktiske universitet. Hun har ledet Lofoten International Art Festivals Kunstneriske Råd siden 2009 og siddet fire år som ekspert i Nordisk Råds kunst- og kulturprogram. Helga-Marie Nordby har ledet og kurateret en række kunstudstillinger, biennaler og festivaler i Norden og internationalt. Centrale værdier og temaer i hendes arbejde er tværfaglighed, stedsspecifik kunst, vidensudvikling, nye fællesskaber og bæredygtighed.
Crispin Gurholt (f.1965) er uddannet kunstner ved Statens kunstakademi i Oslo og ved New York Film School SCE og har en lang international kunstnerkarriere bag sig. Bl.a. har han deltaget på Havanna Biennalen og Venezia Biennalens kollaterale program, og han har lavet soloudstillinger og større projekter ved en række norske og nordiske museer og kunstinstitutioner. De sidste 25 år har han udviklet sin unikke form for værk – Live Photo. Metoden starter med en stedsspecifik live-installation, hvor kunstneren iscenesætter modeller i virkelige miljøer som et frosset tableau. Her udfordrer han fotografiet, dets forbindelse til nuet og dikotomien mellem fiktion og virkelighed. Tematisk problematiserer Live Photo-installationerne individets handlingsrum, relationer og rollemønstre, hvor publikum i realistiske og ofte dagligdags motiver/scener konfronteres med et vestligt kapitalistisk samfund; kønsroller, klasseforskelle og magtstrukturer.