EU-reform af ophavsret stiller nye krav til tech-giganter

26.03.19 | Nyheder

De digitale platforme, der tjener penge på brug af andres kreative indhold, skal ifølge nyt EU-direktiv om ophavsret, som blev vedtaget i EU-parlamentet i dag, tage ansvar og betale rettighedshaverne. Det er en rigtig god nyhed for kunstnere, især for musikere og filmfolk. Men for billedkunstnere er direktivet ikke endt helt så skarpt som ønsket.

Fremover skal sociale medier som Facebook og Youtube og andre digitale platforme sikre, at ophavsretten ikke bliver brudt, når brugere deler f.eks. musik, videoer og billeder digitalt. Det er konsekvensen af en stor reform af europæisk ophavsret, som EU-Parlamentet har vedtaget i dag.

Ophavsretsreformen giver også rettighedshavere en bedre forhandlingsposition i forhold til store tech-selskaber som Google og Youtube. Eksempelvis er sidstnævnte i dag ikke forpligtet til at indgå licensaftaler som f.eks. Spotify, fordi videoerne på Youtube bliver uploadet af brugerne og ikke af platformen.

Billedkunstnernes Forbund (BKF) bakker op om ophavsretsreformen, ligesom andre kunstnerorganisationer som Koda, Danske Forlag, Dansk Forfatterforening, Dansk Musiker Forbund og Dansk Artist Forbund.

”Overordnet set er der nogle rigtig positive toner i EUs ophavsretsreform, bl.a. fordi der nu stilles specifikke krav til netgiganter som Google om at fjerne ulovligt indhold, herunder billeder, som offentliggøres i strid med ophavsretslovgivningen,” siger jurist Klaus Pedersen, sekretariatsleder i Billedkunstnernes Forbund.

For billedkunstnere er EU-reformen dog endt med at blive lidt mere broget end ønsket, forklarer han: Direktivteksten er nemlig efter en lang række kompromisser ikke blevet helt så skarp, som billedskabernes organisationer har argumenteret for.

Usikker betaling for billeder til undervisningsbrug
Oprindeligt var der i EU lagt op til, at billeder til undervisningsbrug generelt skulle være gratis for undervisningsinstitutionerne. Det blev dog forhindret efter pres fra bl.a. billedskabernes organisationer. Men det nye EU-direktiv giver stadig medlemslandene mulighed for at tillade gratis brug af billeder til undervisningsbrug.

Det nye EU-direktiv lægger også op til, at de enkelte lande kan begrænse brugen af den såkaldte billedlicens til kun at gælde undervisningsbøger. Alt det andet materiale som i dag bliver downloadet og kopieret i undervisningen i kraft af de aftalelicensaftaler, der herhjemme forvaltes kollektivt af VISDA, kan derfor risikere at blive gratis. Og det stiller billedskabernes organisationer, herunder BKF, sig stærkt kritisk overfor:

”Det ville selvfølgelig være helt urimeligt. Billeder, herunder billedkunst, udgør et uundværligt og meget værdifuldt indhold i undervisningen på uddannelsesinstitutionerne herhjemme. Aftalelicensen sikrer rettighedshaverne, bl.a. billedkunstnere, betaling for det vigtige indhold, de leverer. Og det afspejler i øvrigt de kulturelle og historiske værdier som billeder har i undervisningen,” siger Klaus Pedersen.

EU-direktivet skal nu implementeres i dansk ophavsretslovgivning. Det arbejde går i gang i Kulturministeriet i april, og vil blive fulgt opmærksomt af kunstnernes rettighedsorganisationer.

Foto: Katrine Møbius.