Kunstneren, der kom i spotlyset

04.12.20 | Nyheder

At tage et kursus i BKF kan give faglig inspiration og nye kompetencer, men det kan også få andre positive følger. Det skete for billedkunstner Charlotte Brüel, der på trods af et langt produktivt arbejdsliv med udstillinger og kunstprojekter både herhjemme og i udlandet, igennem det meste af sin karriere har været et stort set ukendt navn for den brede, kunstinteresserede offentlighed. Men sådan er det ikke længere.

Charlotte Brüel i samtale med billedhugger Tove Storch på CHART. Moderator: Birgitte Anderberg, Statens Museum for Kunst. Foto: Niklas Vindelev.

75-årige Charlotte Brüel er i den grad kommet til syne på kunstscenen i dette efterår: Hendes soloudstilling ’Usynlige skulpturer’ blev vist hos Galleri NILS STÆRK som led i den nordiske kunstmesse CHART — og hele udstillingen blev efterfølgende købt, rub og stub, af Statens Kunstfond.

Undervejs kunne den erfarne kunstner, der for år tilbage var redaktør af BKF’s fagblad, opleves i en udsolgt talk med kollegaen Tove Storch, ligesom hun kom i centrum for en nyproduceret video, der kan ses på Galleri NILS STÆRKs webside. Og nå ja, så nåede hun også lige at deltage i et photoshoot, tænkt til et opslag i det glittede modemagasin DANSK, der udgav et særnummer om kvinder i kunst:

”Jeg blev fotograferet med vind i håret — men uden foreslået rouge på kinderne og crazy påklædningsinitiativer,” konstaterer hun tørt, da vi er i kontakt med hende for at høre, om hun vil fortælle om sine erfaringer med at benytte sig af BKF’s efteruddannelsestilbud. For der er nemlig en sammenhæng mellem hendes nye synlighed på kunstscenen og forbundets kurser.

— Hvad har det betydet for dig at gøre brug af BKF’s efteruddannelsestilbud?

Jeg har været heldig at få et kolossalt udbytte ud af efteruddannelseskurserne. De har på en interessant måde været mit faglige anker i en lang årrække, hvor jeg ikke har haft mulighed for at udstille. Jeg har været lykkelig for de muligheder, BKF skaber gennem de mange tilbud om efteruddannelse, med et stadigt større spektrum af emner.

— Har nogle af kurserne skubbet dig i nye spændende retninger?

Ja, i starten benyttede jeg mig — for mange år siden — af Photoshop kurser, senere kurser i InDesign. Det har været en stor hjælp f.eks. for arbejdet med kunstnerbogen, ’jeg synes at:’ fra 2016, med en minimalistisk brug af tekst kombineret med fotos af mine ’Haiku Objekter’ (små skulpturer). Jeg deltog også i forbundets studietur til Dokumenta XIV i 2017, som ikke havde været inden for min rækkevidde økonomisk, hvis det ikke havde været for BKF’s medlemstilbud.

Men de allermest fantastiske konsekvenser fik det, da jeg tilbage i 2018 benyttede mig af BKF’s tilbud om at få et portfolio- og CV-tjek hos galleristen Nils Stærk: Det førte til, at Nils Stærk inviterede mig til at repræsentere galleriet på kunstmessen CHART 2020. Som bekendt blev den fysiske messe aflyst pga. corona-pandemien, og i stedet blev en international publikation udgivet. Men Nils Stærk fulgte op på sit initiativ ved at give mig en soloudstilling i sit galleri, med mine nyeste værker. For nylig fik jeg så besked om, at hele min udstilling er blevet købt af Statens Kunstfond. Det er helt vildt — så ja, BKF’s efteruddannelseskurser har klart givet mig nye muligheder!

TEKST Karen Mette Fog Pedersen / BKF

Charlotte Brüel | Invisble Sculptures | NILS STÆRK 2020. Foto: Malle Madsen.

Charlotte Brüel | Invisble Sculptures | NILS STÆRK 2020. Foto: Malle Madsen.

Charlotte Brüel | Invisble Sculptures | NILS STÆRK 2020. Foto: Malle Madsen.

Charlotte Brüel | Invisble Sculptures | NILS STÆRK 2020. Foto: Malle Madsen.

Charlotte Brüel | Invisble Sculptures | NILS STÆRK 2020. Foto: Malle Madsen.