”Vi håber, at vi har startet en æstetisk diskussion; bæredygtighed og biodiversitet ser bare mere rodet ud.” Således sagde billedkunstner Thomas Seest i forrige nummer af Fagbladet Billedkunstneren i forbindelse med sit og kollegaen Søren Loses huskunstnerophold i Guldborgsund Kommune, hvor de blandt andet havde som ambition at gøre kommunen lidt vildere. Som de sagde:
”Billedkunsten, især guldalderen, har været med til at skabe vores forventning til, hvordan naturen ser ud. Nu har vi et ansvar for at skabe et modbillede og vise, hvordan naturen også kan tage sig ud.”
Tilsvarende har Andel Energi de seneste måneder kørt en kampagne med overskriften ’Det er tid til at ændre billedet på dansk idyl’, fordi vindmølleprojekter har mødt massiv lokal modstand blandt andet ud fra et argument om, at de ødelægger det smukke danske landskab.
Hvis det er sandt, at guldaldermaleriets idylliske landskaber har skabt en forestilling om, at naturen er noget, der skal være urørt og uforandret, og som obstruerer for en bæredygtig fremtid, hvordan stiller det så nutidens landskabsmalere? Vi har spurgt tre af dem; Søren Martinsen, Allan Otte og Ivan Andersen. Men først har vi spurgt museumsdirektør Gertrud Oelsner fra Hirschsprungs Samling om, hvordan det kan være, at guldaldermaleriet i den grad har påvirket vores opfattelse af ikke bare det danske landskab, men også af det at være dansk.
Dette nummers nye medlem er billedhugger Ellen Martine Heuser, der også arbejder med landskabet, mens det denne gang er billedkunstneren Gert Brask, der inviterer inden for i Kunstnerens værksted. Læs også om den nye undersøgelse Kunstnermiljøer – udviklingen af den blandede by, der giver et bud på konkrete scenarier for fremtidens kunstnerboliger og fællesskaber, der i dag er trængte i storbyerne. Og læs endelig den besynderlige historie om, hvordan et af billedkunstneren Svend-Allan Sørensens værker pludselig var afbilledet på et pejsefirmas varebiler i Oslo.
Læs Fagbladet Billedkunstneren #4 2023
På forsiden: Udsnit af Ivan Andersen, Terrængående, 125×174 cm, 2023