Kunstnerdrevne er pejlemærker for samtidskunsten

16.07.17 | Nyheder

Billedkunstner Michael Würtz Overbeck er medstifter af udstillingsstedet OK Corral, der var blandt de nominerede til BKF-prisen Årets Kunstnerdrevne Udstillingssteder 2016.

Også i 2017 uddeler BKF prisen Årets Kunstnerdrevne Udstillingssteder. Nominér din favorit ved at sende en mail med 5-10 linjers begrundelse til bkf@bkf.dk inden 15. august 2017!

Læs mere om kriterier, jury og præmieringsfest ved uddelingen af BKF-prisen Årets Kunstnerdrevne Udstillingssteder 2017, klik her…

Interviewet med Michael Würtz Overbeck blev bragt første gang i Fagbladet Billedkunstneren #4 2016:

Hvilken rolle spiller den selvorganiserede kunstscene for udviklingen i kunstlivet, som du ser det?

Den selvorganiserede scene blomstrer som aldrig før. Nye steder popper op, og ældre steder lukker for at genopstå i nye konstellationer.De kunstnerdrevne rum står som en god modpol til de mere etablerede og kommercielt baserede gallerier, kunstinstitutioner og museer. Og man kan måske snakke om, at de kunstnerdrevne/selvorganiserede udstillingsrum inden for de sidste otte år i højere og højere grad har fungeret som et arnested og pejlemærke for, hvilken retning samtidskunsten bevæger sig i her og nu.

Det er også her, man kan finde nogle af de stærkeste bud på, hvad samtidskunsten kan. Ofte helt på niveau med gallerierne og kunstinstitutionerne. På de kunstnerdrevne udstillingssteder findes det direkte indblik i den nyeste samtidskunst set fra kunstnernes perspektiv. Jeg ser også den kunstnerdrevne scene som et første trin for mange unge kunstneres karriere, hvor rummene i mange tilfælde er de unge kunstneres første indgang til kunstscenen og første mulighed for at udstille et soloprojekt.

Hvilke kunstnerdrevne udstillingssteder og projekter har især gjort indtryk på dig de seneste år?

Nogle af de mest interessante selvorganiserede steder pt. er dem, man kan kalde mikro-institutionerne. F.eks. Camp / Center for Art on Migration Politics, som specialiserer sig i feltet mellem kunst og
migration.

Og X and Beyond, som centrerer sig omkring forskningen om katastrofeteori. Steder, der figurerer som mere specialiserede udstillingssteder, og som udfordrer de institutionelle strukturer og udstillingsformater. Interessant fordi de indeholder alt det, som strukturelt kendetegner en kunsthal, såsom
udstillinger, lectures, screeninger og forskning.

Af andre selvorganiserede steder vil jeg nævne Skovsnogen Deep Forrest Art Land, der ikke er et udstillingssted defineret af fire vægge. Det er en kunstpark for samtidskunst beliggende i en skov i Vestjylland, hvor der er et interessant møde mellem kunsten og værkernes ›malplacering‹ i naturen. Værkerne er i mange tilfælde blevet flyttet fra deres oprindelige kontekst efter at have udtjent deres oprindelige formål, for til sidst at
forfalde og gå i ét med naturen.

Hvilke kunstnerdrevne udstillingssteder og projekter har du selv medvirket i?

Jeg er medstifter og kuraterende medlem af OK Corral – et nonprofit kunstnerdrevet udstillingsrum og atelierfællesskab af samme navn. Efter tidligere at have til huse i Carlsberg Byen er OK Corral genopstået på Frederiksberg i en ny konstellation bestående af Johannes Sivertsen, Sofie Hertz, Hannah Skarsholm,
Pelle Møller Schiødt, Berit Dröse og jeg selv.

Mit personlige motiv for at starte OK Corral som udstillingssted var et behov for at skabe et netværksbaseret miljø omkring et rum, som kunne fungere som en kollegial platform. En platform,hvor vi kunne skabe nogle faglige muligheder for andre kunstnere og kuratorer, som så frit kunne bidrage til kunstscenen med kritiske tilgange, eksperimenter og nye måder at vise visuel kultur. Eller ganske enkelt bare at give udstilleren muligheden for at følge sin lyst og realisere de vilde, nørdede og eksperimenterende ideer, vedkommende brænder for, uden at blive holdt tilbage af kommercielle eller kuratoriske benspænd. Et rum, hvor vi kunne opbygge nye og måske bedre muligheder for kunstnere og kuratorer, hvor der kunne være plads til at eksperimentere med udstillingsformer og den konstante formulering af samtidskunsten.

Vi har fra start lagt en linje, hvor vi har fokuseret på at give kunstnerne og kuratorer plads og rum til eksperimentet og muligheden for at udfolde deres projekt, give dem nøglerne til OK Corral, og så se, hvad der sker. Vi har ikke villet trække andre kuratoriske rammer ned over kunstnerne og kuratorerne. Det er i høj grad stadig en linje vi arbejder ud fra.

Portrættet øverst af Michael Würtz Overbeck er taget af Anders Sune Berg.

Læs flere artikler og interviews med kunstnere, forskere og kunstprofessioneller i temanummer om den selvorganiserede udstillingsscene i Fagbladet Billedkunstneren, klik her…