Nomineret: Samtidskunst i fodboldklubben

13.07.21 | Nyheder

Skjold Contemporary, der er blandt de nominerede til BKF-årisen Årets Kunstnerdrevne Udstillingssteder 2021, har hjemmebane i Boldklubben Skjolds omklædningsrum på Østerbro Stadion i København.

Herfra sender billedkunstner Frank Altschul Jensen, der står bag udstillingsstedet, sine kuraterede, kunstneriske indspark ind over den københavnske kunstscene, til glæde for både klubbens spillere og gæster.

“Inden vi slog dørene op i januar 2019, havde tankerne om at skabe et anderledes udstillingssted rumsteret længe i mit hoved,” fortæller han, der igennem de seneste 20 år har arbejdet med fodboldkulturen som tema i sin egen kunstneriske praksis. Sideløbende har han drevet netgalleriet torpedo18.dk, som har givet ham et værdifuldt netværk i kunstens verden.

“Men når det kommer til etableringen af Skjold Contemporary, så var det faktisk BK Skjolds formand, Jan Sørensen, som henvendte sig for at høre, om jeg kunne tænke mig at stå for at arrangere kunstudstillinger i fodboldklubben,” siger Frank Altschul Jensen.

“Jan havde nok forestillet sig, at cafeen skulle være omdrejningspunktet for udstillinger og events, men da jeg først så omklædningsrummene, så var jeg ikke i tvivl om, hvorfra kunsten skulle udgå. BK Skjold er den største fodboldklub baseret på medlemmer, hvilket i høj grad skyldes, at klubben på mange måder fungerer som et moderne forsamlingshus, hvor man udover fodbold kan opleve masser af andet i et fællesskab med andre. Ved at få kunsten ind i omklædningsrummene kunne brugerne af klubben komme helt tæt på kunsten. Det var præcis det, jeg ønskede,” siger han.

Her og øverst på siden: Mette Kit Jensen: Kampstart kl. 19.00. Performance i Skjold Contemporary 2019. Foto: Sara Buthmann.

Kunstens halvleg
Som tænkt, så gjort: Frank Altschul Jensen fløjtede kampen i gang med at invitere fire billedkunstnere til at opføre performances, underlagt et benspænd fra fodboldens verden, hvor de hver fik deres aften til at performe i 2 x 45 minutter:

Claus Ejner, Mette Kit Jensen, Anu Ramdas og Olof Olsson

“Det blev grebet meget forskelligt an. For eksempel inviterede Mette Kit Jensen kunsten indenfor i omklædningsrummet til en performance, hvor hun med udgangspunkt i kunstens natur om at bryde regler gav fodboldens regelsæt baghjul. Man kan sige, at hun blandede de røde og gule kort på ny og aktiverede en helt ny måde at forholde sig til fodbold og kunst. Hun lykkedes også med at aktivere sit publikum, så alle 22 publikummer deltog i alt fra kampråb, ballondans og skobytte,” fortæller Frank Altschul Jensen.

Deltagerne var vældig begejstrede efter de 2 x 45 minutter, men langt de fleste publikummer til performancerækken kom fra kunstens verden, kun få fra fodboldklubben.

Thorgej Steen Hansen: Viva, Olé a go go (2020). Totalinstallation, omklædningsrum nr. 6. Foto: Skjold Contemporary.

Totalinstallation i omklædningsrummet 
Det ændrede sig, da omklædningsrummet senere blev brugt til udstillinger.

Særligt Viva, Olé a go go af Thorgej Steen Hansen i omklædningsrum nr. 6 har fået meget positiv feedback fra boldklubbens brugere, og har været med til at synliggøre Skjold Contemporarys vision om kunst og fodbold.

Den blev desuden præmieret af Statens Kunstfond som en af de vigtigste udstillinger i 2020.

Udstillingen har karakter af en stedsspecifik totalinstallation, der forholder sig til udstillingsrummets daglige funktion som omklædningsrum for Skjolds forskellige fodboldhold. Den består af et stort sammenhængende murmaleri, der udfolder sig fra gulv til loft hen over alle fire vægge i lokalet.

Derudover er der et maleri, der mimer noget af den farverigdom og dynamik, der kommer til udtryk i designet og farvesammensætningen på mange af de fodbolddragter, man ser de forskellige klubber verden over iklæde sig, inden de går på banen.

Thorgej Steen Hansen: Viva, Olé a go go (2020). Totalinstallation, omklædningsrum nr. 6. Foto: Skjold Contemporary.

 

“Nu er vi blevet så glade for udstillingen, at vi forhåbentlig kommer til at have den permanent i omklædningsrum nr. 6. Det har så medført, at vi har taget omklædningsrum nr. 3 i brug til fremtidige udstillinger,” siger Frank Altschul Jensen.

Han oplever, at kunstneres selvorganiserede projekter generelt spiller en vigtig rolle for udviklingen i hele kunstlivet.

Kristoffer Akselbo: Sportens alter. Skjold Contemporary (2021).

“Projekterne lever deres eget liv og skaber et kreativt frirum, hvor der er højt til loftet. Og der bliver holdt øje med, hvad der rører sig på de kunstnerdrevne udstillingssteder. Vi er selv blevet kontaktet af både Copenhagen Contemporary og GL STRAND i forbindelse med samarbejde. Jeg tænker, at de små udstillingssteder kan bidrage med en friskhed og en anderledeshed, som er værdifuld.”

Beder man Frank Altschul Jensen nævne en ting, der kunne forbedre vilkårene for kunstnerdrevne steder, er han ikke i tvivl:

“Bedre økonomi og flere muskler… hov, det blev vistnok to ting!”

Aktuelt i Skjold Contemporary:
I juli og august udstiller billedkunstner Kristoffer Akselbo i omklædningsrum nr. 3, Skjold Contemporary.

Udstillingen Vodoo Simonsen (Sound of Bones) er del af samarbejdet ART OF SPORT – ONSIDE med Copenhagen Contemporary, hvor Skjold Contemporary udgør en satellit for mødet mellem sport og kunst.