Samtidskunst har noget at give til alle – også i udkanten

25.05.20 | Nyheder

Nogle kunstnerdrevne udstillingssteder lever korte og intensive liv på et par år med mange skiftende projekter og udstillinger, inden de lukker ned eller morfer sig om i nye formater og grupperinger. Mens andre, som vestjyske ET4U er yderst sejlivede. Den internationalt netværksskabende platform er blandt de nominerede til BKF-prisen Årets Kunstnerdrevne Udstillingssteder 2020.

Her fortæller billedkunstner Karen Havskov Jensen, der står bag projektet sammen med billedkunstner Klavs Weiss, om deres mangeårige arbejde:

Hvad bidrager ET4U med i kunstlivet?

”Klavs og jeg bor i Nees, der er en lille flække, som hovedsageligt består af én vej. Nogle vil kalde det for udkantsdanmark. Herude er vi ikke mange, som skaber eller viser samtidskunst, og omvendt er vores naboer ikke nødvendigvis nogle, der har et forhold til den. Vores bidrag til kunstlivet er at nå ud til et bredere publikum. At gøre samtidskunsten tilgængelig for et publikum, der ellers ikke har lige så nem adgang til den, som man har i større byer, og som måske ville gå i en stor bue uden om noget, der lugter af samtidskunst. Det er blevet en hjertesag for os at lave kunst til vores naboer.”

The murmuring house. Lydværk af Jean Leon (FR) i skoven ved Skalstrupvej 70, MEETINGS 2019. Foto: ET4U.

Hvorfor vælger I at arbejde for at formidle kollegers udstillinger?

”Formålet med ET4U er blandt andet at være en del af et professionelt netværk herude – nogle at udveksle tanker og ideer med. Gennem årene er netværket i høj grad også blevet internationalt. Det lykkedes os at skaffe midler til MEETINGS-projektet, og det gav os mulighed for at invitere kunstnere hertil for at skabe nye værker, der tager udgangspunkt i vores område. Kunstnere fra blandt andet Indien, Egypten og Europa blev indkvarteret hos lokale, vores naboer. På den måde blev projektets tema med mødet og stedet ikke kun en platform for den kunstneriske skaben. Det blev også et møde på det mellemmenneskelige plan.”

Performance af det internationale kunstnerkollektiv Flux Factory fra Queens, New York, ved åbningen af MEETINGS 2019. Foto: ET4U.

Hvad kan et kunstnerdrevet sted som jeres, som de mere etablerede kunstinstitutioner og udstillingssteder ikke kan?

”Der er ikke nogen formelle krav, som vi skal leve op til, og det baner vejen for eksperimenter, der for eksempel koncentrerer sig om, hvordan samtidskunsten kan bidrage til udkantsdanmark og omvendt. Kunsten har noget at give til alle, og ikke kun dem, som vi selv ligner. Derfor har vi også hele tiden bestræbt os på at levere spændende kunst af høj kvalitet, for det har folk herude også fortjent.”

ET4U – eller en Tangsøgade 4 Udstilling – har eksisteret i 20 år i det midt- og vestjyske, hvor landevejene er lange og naboerne få. ET4U begyndte med et projektrum i Tangsøgade 4 i Bøvlingbjerg, og rykkede senere ud i en hvid skurvogn uden fast adresse.

De seneste fire år har ET4U arrangeret video- og performanceprojektet MEETINGS. Sidste år præsenterede den afsluttende festival i alt 42 nye og tidligere værker af 49 kunstnere fra ind- og udland med stedet og mødet som gennemgående temaer. Værkerne blev vist på 27 forskellige steder, blandt andet i lokale fiskehytter og gamle lader.

ET4U har planer om nye projekter i det midt- og vestjyske i år, dog i en noget mindre skala.

Tekst: Britt Esrom/BKF.