Kunstnernes stemme: En dag i en hulemalers liv

13.05.19 | Nyheder

I serien KUNSTNERNES STEMME op til Folketingsvalget spørger vi en række kunstnere, hvad politikerne bør arbejde for på billedkunstområdet. Maler Peter Ravn svarer med en novelle:

_____________________

En dag i en hulemalers liv

Af Peter Ravn

En formiddag for 40.000 år siden forlod Hal sin hule for at slutte sig til de andre mænd, som samlede sig nede ved skovkanten. De havde aftalt at gå på jagt.

– Hvor er din søn? spurgte Led, som var en af de andre mænd fra stammen.

– De ældre har bedt ham komme over til den store hule, svarede Hal.

– Igen?

Peter Ravn: Recovery Position. 2018. Olie på lærred. 50 x 70 cm. Foto: Dorte Krogh.

– Ja.

– Hvor længe er det efterhånden siden, han har været med på jagt?

– Det har jeg ikke styr på.

– Hvad laver han derovre?

– Det ved du godt. De ældre synes, han er god til tegn. De vil gerne have, at han lærer det.

– Og så skal andre bare skaffe ham føden?

– Elas datter er der også.

– Som om det gør det bedre!

– Har du set den nye væg, de er i gang med?

– Næh.

– I dag kommer de ældre fra De hvide huler ude ved havet for at se den.

–  What?

– Ja.

– Altså Havtving Hvid?

– Ja.

Peter Ravn: Circular Recovery. 2019. Olie på lærred. 130 x 130 cm. Foto: Dorte Krogh.

– Er hans højhed ikke blevet for gammel til at gå så langt?

– De bærer ham. Hele hans følge kommer med.

– Det var fandens!

– Ja. Det tager to dage hver vej.

Senere på dagen, da Hal og hans kone Ana og de andre voksne fra De lave huler på bjergsiden har spist af dagens fangst, kommer et sendebud fra den store hule ned.

– De gamle vil gerne have, at I kommer op.

– Okay, svarer Hal.

Ana rejser sig og børster madresterne af pelsen. Sammen går de op til hulen.

Et stykke derfra ser de Elas forældre komme samme vej.

– Kom indenfor og sæt jer ned, siger Mildi, en af de ældre. Vi har noget, vi gerne vil tale med jer om.

– I dag har Havtving Hvid og de andre ældre fra De hvide huler været her. De kom for at se det arbejde, Nod og Ela er i gang med i den nye store åbning lidt inde i hulen. To ældre fra De højere bjerghuler har fortalt om det, da de var på besøg ude ved havet.

Havtving Hvid mener, at klanernes Plenum skal holdes i den nye hule fremover. Altså i vores den nye hule. Det er den, hvor tegnene hvisker stærkest nu. Det sagde han. Selvom det betyder, at han skal bæres frem og tilbage fra havet. Han spurgte, om vi kunne have den færdig til næste måne.

Peter Ravn: Stretch. 2019. Olie på lærred. 150 x 100 cm. Foto: Dorte Krogh.

Ela og Nod har malet noget, flere ældre har haft i tanken, men ikke har kunnet få uden for panden med deres hænder. Også de unge mesterlærlinge fra Havtving Hvids følge blev bevægede. De begyndte at svaje og sende lyde, da de så det. Det er det bedste, der er sket for vores stamme i mange år. Hvis klanmøderne kommer til at foregå her, bliver det vores pelssystem, man bærer, når man er her, vores pile, der skal tages med tilbage, og vores stammes navn bliver det nye ord, der siges mellem Måne og Plenum. Og det bliver vores tegn, man kommer til at bruge i de andre huler.

Vi ser gerne, at Nod og Ela bliver fritaget fra deres andre opgaver, så de kan koncentrere sig om deres arbejde her – at de bliver professionelle hulemalere fra nu af. Mad, vand, pels, snører og sko, og alt, hvad de ellers har brug for, får de af resten af stammen. Er I indforstået med det?

– Ja, svarede de unges forældre med ild og stolthed i øjnene.

__________

 

 

 


Peter Ravn (f. 1955) er uddannet fra Kunstakademiets Arkitektskoles Institut for Design i 1980. En del af studierne blev foretaget i USA på Syracuse University (Syracuse, N.Y.) og Parsons School of Design (New York, N.Y.).

Peter Ravn etablerede egen tegnestue med fokus på grafisk design i 1982. Op igennem 1980’erne og 1990’erne arbejdede han i musik- og modebranchen med design af bl.a. plade- og cd-covers, plakater, musikvideoer og tv-spots. Han var også designer for InWear/Matinique og var en af grundlæggerne af mærket Democrats.

Peter Ravn begyndte at male ved årtusindeskiftet og debuterede 2004 som billedkunstner på Kunstnernes Efterårsudstilling. Siden har han udstillet i både ind- og udland. Bl.a. i Den Frie Udstillingsbygning, på Charlottenborg, Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot og Munkeruphus. Samt på en lang række udstillingssteder og biennaler i udlandet, bl.a. i Italien, Polen, Vietnam og Norge.

Frem til 8. juni 2019 er Peter Ravn aktuel med soloudstillingen AFLÅST SIDELEJE i Politikens Forhal, hvor han som led i Art Week Copenhagen interviewes om sine værker  fredag d. 24. maj kl 16 (Facebookbegivenhed, Art Talk)

Værk øverst på siden: Peter Ravn: Positional Conduct. 2019. Olie på lærred. 120 x 200 cm. Foto: Dorte Krogh.


Læs flere indlæg i serien Kunstnernes stemme:

Søren Martinsen: Tag kunsten alvorligt

Hesselholdt & Mejlvang: Kunstnervilkår er politisk ansvar

Smike Käszner: Kunst på kunstens præmisser

Mahmoud Alibadi: Kunst kan betragtes som mental motion

Mette Kit Jensen: Kunsten er fri

Ruth Campau: Kære politikere, bryd berøringsangsten og tal kunsten op

 

close

Nyt fra BKF direkte i din indbakke

Gå ikke glip af nyt fra Billedkunstnernes Forbund. Hvis du tegner abonnement, kan du få seneste nyt i din indbakke kl. 15.00 samme dag, som det er publiceret på bkf.dk.

*Jeg giver samtykke til, at BKF indsamler og behandler mine personoplysninger med henblik på at udsende nyhedsbreve.