I en baggård på Frederiksberg finder man et af hovedstadens nyeste, utraditionelle udstillingsrum: En bunker, der har ligget ubrugt hen siden 2. verdenskrig.
Her i det utraditionelle, underjordiske rum, hvis kuppelformede arkitektur lægger op til 360 graders totaloplevelser, har de to kunstnere Rebekka Sofie Bohse Meyer og Lise Seier Petersen etableret udstillingsstedet Platform BUNKER, der er blandt de nominerede til BKF-prisen Årets Kunstnerdrevne Udstillingssteder 2021.
“Rummet er oplagt til performative tværæstetiske værker, der tænker publikum med fra start til slut. Og alle værker i udstillingerne skabes stedsspecifikt til bunkeren,” fortæller de to kunstnere, der begge arbejder tværdisciplinært og udover deres kunstneriske praksis har en akademisk/ forskningsbaseret baggrund inden for kulturformidling, kulturpolitik og kunstteori.
Hædrer kvindelig kunstnerpionér
Bunkeren, der nu fyldes med skiftende udstillinger af samtidskunst, ligger i gården tilhørende bl.a. ejendommen Rolfsvej 10, der er legatbolig for kvindelige kunstnere.
Ejendommen Rolfsvej 10 blev i 1948 købt af den tidligere formand for Kvindelige Kunstneres Samfund (KKS), Elisabeth Neckelmann, (1884-1956), for arven efter sin mor. Ved hendes død oprettedes en stiftelse med ti legatboliger, der den dag i dag tildeles ‘ældre ubemidlede kvindelige billedkunstnere og musikere’.
“Vi ønskede at gøre opmærksom på denne unikke ejendom – og samtidig hædre en enestående kvinde. Derfor var Platform BUNKERs første udstillingsrække en serie korte visninger af fire af opgangens kunstnere: Anne Gudrun Sejersen, Tine Meyer, Natalie Megard og Lene Rasmussen,” fortæller Lise Seier Pedersen og Rebekka Sofie Bohse Meyer.
Og kvinder er da også i overtal i Platform BUNKERs første udstillingsprogram, både som udstillere og som anledning til kunstnerisk inspiration:
I juni vistes Oskar Kolianders Margarets Blanket, der havde fået navn efter den amerikanske datalog Margaret Hamilton, som var ansvarlig for udviklingen af sikkerheds software til det amerikanske rumprogram Apollo.
Kunstnerens kombinerede video- og lydinstallation repræsenterede stjernebilleder, dannet af refleksioner fra tusindvis af satellitter i SpaceX’s Starlink netværk – og gav publikum mulighed for at medtænke de historier, der kan opstå med disse nye formationer på nattehimlen.
“Kolianders projektion af universet på bunkerens kuppel har vakt stor begejstring hos alle, der har set installationen – og også fascineret mange af gårdens børn,” siger Lise Seier Pedersen og Rebekka Sofie Bohse Meyer.
Kunstnerisk øjenåbner
Generelt har publikum taget godt imod Platform BUNKERs unikke rum, og de helt særlige adgangsforhold, hvor man bliver hentet ved lågen, følges til bunkeren og efter udstillingen lukkes ud af gården igen.
“Beboerne i gårdens huse synes, at det er er et rigtig fint initiativ og flere er gået med i et netværk af frivillige udstillingspassere. For mange beboere var det i øvrigt også første gang, de stiftede bekendtskab med, hvad kunstnerne i Rolfsvej 10 arbejder med,” siger udstillingsstedets stiftere.
Platform BUNKER er etableret med tilskud fra Statens Kunstfonds toårige opstartspulje, en støtte, som udstillingsstedets stiftere er glade og taknemlige for.
Men ligesom mange af de kolleger, som har medvirket i BKF’s sommerserie om kunstnerdrevne udstillingssteder, peger de på, at der kunstpolitisk er brug for også at understøtte kunstnernes projektrum i et længere perspektiv:
“De kunstnerdrevne steder er væsentlige, fordi de skaber kunstnerisk udvikling i tomrummet mellem gallerierne og det museale. De udgør et frirum for det eksperimenterende og tværæstetiske, hvor kunstnere på egne præmisser kan udfolde, undersøge og iscenesætte. Derfor vil det være godt med mulighed for støtte i en længere årrække og nemmere adgang til decideret driftsstøtte,” siger de.
Næste udstilling i Platform BUNKER viser værker af Ann Louise Andersen og åbner til oktober.
Se hele udstillingsprogrammet, samt fotos og videoer på Platform BUNKERs Facebookside…
Øverst: Platform BUNKER. Foto: Ole Akhøj.